Hyresgästföreningens rådgivning slås samman
Förbundsstyrelsens beslut var enhälligt men fattades inte utan diskussion. Någon gång under nästa år ska Hyresgästföreningens medlemsrådgivning via telefon och mejl centraliseras till en ort i landet. Var är ännu inte bestämt.
Förbundschef Jan Johnsson har pekat på tidigare goda erfarenheter av sammanslagningar, exempelvis av medlemsregistret som numera finns i Örebro. Mats Panther, Handels representant i förbundsstyrelsen, håller inte riktigt med:
– Fortfarande sitter folk ute på regionerna och gör saker som sades att det skulle ordnas i Örebro. Det är lätt att sitta och dra grova penseldrag där uppe i ledningen.
Mats Panther är också kritisk till sättet som beslutet fattats på.
– Det är första gången, vad jag vet, som styrgrupp och projektgrupp inte är överens. Bara en person i styrgruppen förordade centralisering, säger han.
Desto mer positiv är förbundsordförande Barbro Engman. Hon påpekar att medlemsrådgivningen för regionerna Norrland, Aros-Gävle och Mitt i dag är samordnad i Uppsala och att det fungerar väldigt bra.
– För de allra flesta frågor behövs inte lokal kännedom för att kunna svara. Exempelvis om vad som gäller för att hyra ut i andra hand. Och fortfarande kommer det finnas mängder av folk ute i regionerna som kan svara på frågor som gäller en viss fastighetsägare, även efter att rådgivningen samordnas, säger Barbro Engman.
Omkring 20 anställda inom Hyresgästföreningen berörs av förändringarna.