Annons

Hyresnämnden beslutade om ny emalj i badkaret

Stockholm En hyresgäst i Hammarbyhöjden får sitt badkar emaljerat och dörrfodret målat. Hyresnämnden tog det ovanliga beslutet efter att hyresvärden nekat att byta ut det 60 år gamla badkaret.

I sju år har hyresgästen bott i tvåan på Finn Malmgrens väg i södra Stockholm. Han själv målat om, men när det gäller badrummet vill han att hyresvärden tar ansvaret. Kranen droppar, väggarna behöver målas om, badkaret är slitet och färgen på dörrkarmen flagar.

För att få badrummet fixat vänder sig hyresgästen till hyresnämnden. Hyresvärden svarar att det troligen är hyresgästen som låtit kranen stå och rinna för att orsaka en vattenskada och på så sätt få ett nytt badrum. Han avser inte att åtgärda varken badkaret eller dörrfodren. Däremot går han med på att måla väggar och byta packning i den läckande kranen.

Annons
ANNONSSmarta tips för att hyra ut din bostad enklare

Efter det löftet ålägger hyresnämnden värden att också åtgärda badkaret – antingen byta ut det eller laga emaljen – och måla dörrfodret. Senast den sista mars ska arbetena vara slutförda.

Annons
Läs också Dömd för upplopp vräks efter svartuthyrning - ville ha kvar bostaden för snabbare frigivning Så blev anonyma vittnesuppgifter avgörande när hyresgäst vräks: ”Problematiskt” Belamrade sin lägenhet med saker i flera år – därför får hon ändå bo kvar Hyresgäster lever i förfallet hus mitt i lyxområde – kommunen om kritiken: "Har ställt krav" Hundar skällde konstant – men slarvet med hyran gjorde att pappa och tre barn vräks

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.