”Hyresvärden ska ansvara för underhållet”
27 augusti 2009 kl 15:28
Halland
Majoriteten av hyresgästerna i Västsverige vill att hyresvärden ska ansvara för underhållet av deras lägenheter. Men de vill själva kunna bestämma när det ska ske. Det visar en unik enkätundersökning som Hyresgästföreningen i region Västra Sverige genomfört.
Enkäten, som presenterades under en boinflytandekonferens i Göteborg på torsdagen, har gjorts av SCB på uppdrag av Hyresgästföreningen och är den första i sitt slag i landet. Drygt 5 700 hyresgäster hos de allmännyttiga bolagen och de största privata hyresvärdarna i Storgöteborg fick möjlighet att besvara enkäten. Andelen svarande landade på 49,5 procent.
Även om alla resultat ännu inte är sammanställda visar undersökningen att bara var tionde hyresgäst vill ha den traditionella modellen av underhåll som innebär att lägenheten, oavsett om det behövs eller inte, ska målas och tapetseras enligt en bestämd tidsplan. Vanligen handlar det om 10-15 års intervall.
Ännu mindre populärt är VLU – valfritt lägenhetsunderhåll. Bara tre procent av hyresgästerna gillar den modellen som innebär att hyresvärden avsäger sig ansvaret för en stor del av underhållet. I stället tar hyresgästen över det ansvaret och får i gengäld en lägre hyra.
– Det är något förvånande att inte fler kan tänka sig att ta över fastighetsägarens ansvar mot lägre hyra, säger Arnold Wittgren, näringspolitiskt ansvarig hos Hyresgästföreningen region Västra Sverige.
– Men även yngre hyresgäster vill att fastighetsägaren tar ansvar för underhållet och det visar att den svenska modellen för hur underhållet ska skötas har en stark förankring bland hyresgästerna.
En majoritet av de tillfrågade hyresgästerna vill nämligen att hyresvärden ska ha ansvaret för lägenhetsunderhållet. Men de vill kunna bestämma när det ska ske.
Drygt var femte hyresgäst tycker att lägenhetsfonder är det bästa alternativet medan något fler föredrar HLU -hyresgäststyrt underhåll. Det innebär att det finns en tidsplan för åtgärder som målning och tapetsering. Men om hyresgästen inte anser att det behöver målas utgår en rabatt på hyran till dess att åtgärden utförs.
– Att man gillar modellen med hyresgäststyrt underhåll är inte förvånande, säger Arnold Wittgren. Hyresgästen vet när underhållet ska ske, men kan påverka vad som ska göras och när det ska göras. Hyresgästerna vet också att underhållet utförs när de säger till.
Ett något förvånande resultat i enkäten är att många hyresgäster faktiskt inte känner till vilken modell för underhåll som deras egna hyresvärdar använder sig av. Nästan hälften av hyresgästerna hos allmännyttan och över 60 procent hos de privata värdarna svarar nej på just den frågan.
– Det är inte alls bra, säger Arnold Wittgren. Som företrädare för hyresgästerna har vi ett särskilt ansvar för att informera om vad som gäller och vilka lagstadgade rättigheter hyresgästen har.
– Det kan också bli frågan om att vi agerar för att fastighetsägaren i samband med uthyrning blir skyldig att informera om sitt ansvar enligt lag och om vilken modell som företaget tillämpar.