Karlstads bostads tar steget ut på Facebook

Dalarna På ett dygn har 204 personer gillat Karlstads bostads AB:s sida på Facebook. Det blir allt viktigare för bolagen att finnas tillgängliga även på sociala medier.

I regionerna Mitt och Aros-Gävle leder Örebrobostäder Facebookligan med 1 184 likes – följda av Mimer med 1 049.

För de stora bostadsbolagen börjar det bli allt mer självklart att även finnas tillgängliga via de sociala medierna. Och i går tog Karlstads största bostadsbolag, kommunalägda KBAB steget ut på Facebook.

Läs ocksåHyresrådet om bluffande familjen: "Möjligt att man borde se över reglerna"Hyresråd Erik Ferlin

På ett dygn har 204 personer gått in och gillat sidan.

– Det är ett jättebra sätt att finnas tillgängliga för hyresgäster och andra för att nå ut med information. Men också för att skapa dialog, säger Anders Astonsson som är kommunikatör på KBAB.

Bolaget har haft stor hjälp av att Karstads kommun redan finns på Facebook och dessutom har en av de mest aktiva och mest gillade kommunsidorna i landet.

Läs ocksåKvinna krävde inneboende student på 12 000 för hot och folkbokföringsbrottkollagebild av en siluett, fasaden på Örebro tingsrätt och en hand med pengar.

– Vi kommer att ha högt i tak och tillåta både ris och ros. Vi vill ha debatt men kommer inte tillåta personliga påhopp eller sådant som bryter mot lagen. Det tar vi bort, säger Anders Astonsson.

Bland de 204 personer som gillat sidan har nar några skrivit kommentarer om att KBAB är välkomna på Facebook – men också ett tack:

”Jag vill tacka att det efter 21 år kom upp en bom på Norra Långtäppan! Vi är flera familjer som nu ska fira detta med en bomfest ♥ tack än en gång KBAB!”.

Läs ocksåFika och prat bryter ensamheten: "Skönt att komma hemifrån"

Policyn är att den som ställer en fråga, ger beröm eller kritik ska få ett bemötande inom ett dygn. Och meningen är att det inte bara är kommunikatören Anders Astonsson som ska svara.

– Vi ska försöka leva upp till nivån som finns på Karlstad kommuns Facebooksida. Snabba svar och från den som verkligen har svaret. På det sättet kommer sidan skapa delaktighet inom organisationen.


Hur kommer ni gå vidare nu?

– Nästa steg är Twitter men det känns som att Facebook är den naturliga platsen för oss att vara på. Dels är det där de flesta av våra hyresgäster finns och sedan är det lättare att ha diskussioner där. Inte lika spretigt. Men man ska aldrig säga aldrig. Twitter växer och kanske kommer vi även att etablera oss där.

Hur många ”likes” tror ni att ni kan få?

– Jättesvårt att säga. Vi hade en liten intern vadslagning om hur många som skulle gilla sidan på en vecka. Jag hade tippat på 198 så jag hade fel. Vi har ju fler än så efter endast ett dygn.

KBAB har lagt ungefär 10 000 kronor på annonsering i dagstidningar och på Facebook för att dra uppmärksamhet till sidan.

Och nu när artikeln är skriven, gillas sidan av 207 personer, i stället för av 204 som när den började skrivas.


Bolag på Facebook i Mellansverige och Gävleborg:

Bolag Likes
Örebrobostäder

1189

Mimer (Västerås)

1049

Uppsalahem

986

Gavlegårdarna (Gävle)

939

Karlstads bostads

207

Kopparstaden (Falun)

85
Katrineholms Fastighets 76

Läs också Fabiola och dörröppnaren: Bostadsbolaget i grannkommunen får tummen upp av DHR Fördubblad förlust – tomma lägenheter fortsätter kosta miljoner: "Måste bli bättre på marknadsföring"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.