Kvällsöppet ska ge nöjda medlemmar

Nyheter Fler tjänster på webben, ett gemensamt telefonnummer och rådgivning på kvällstid. Det är några av de åtgärder som Hyresgästföreningen ska vidta för att få mer trogna medlemmar.​

​Det var år 2004 som Hyresgästföreningens förbundsstämma beslutade att utveckla servicen och tillgängligheten för medlemmarna. Orsaken var en stor omsättning på medlemmar, många lämnade föreningen redan under första året.

Slutrapporten stod klar i maj i år och resulterade i 22 förslag där en mer individanpassad medlemskommunikation lyfts fram som särskilt viktig.
 
Dagens medlemmar ser sig nämligen som kunder och kräver service och nytta därefter, enligt rapporten.
– Vi har gjort mätningar som visar att vi brister i bemötandet av medlemmarna, säger Torborg Wärn, kanslichef på Hyresgästföreningen.
Ett av förslagen som presenteras i rapporten är att erbjuda medlemmarna telefonrådgivning på kvällstid, något som införts i Region Norra Skåne med positivt resultat.
Därutöver ska ett enda telefonnummer införas för hela Hyresgästföreningen, förklarar Torborg Wärn.
– Det återstår en del praktiska frågor innan vi kan genomföra det. Det kräver en teknisk lösning som vi inte har i dag, samt en del utvecklingsarbete, säger hon.
 
Rapporten innehåller även kritik mot hur föreningen i dag kommunicerar med sina medlemmar.
Två grupper som inte prioriteras tillräckligt är funktionshindrade och invandrare, enligt rapporten. Hyresgästföreningen ska nu utarbeta en strategi för hur kunskapen om föreningen kan öka i grupperna.
– Vi har inte varit tillräckligt lyhörda och har tyvärr kommit till insikt väldigt sent. Det finns en stor potential i invandrartäta områden där anslutningsgraden i dag är låg, säger Torborg Wärn.

Läs också Se upp – håll koll på detta om din hyresvärd vill förändra spelreglerna Så illa kunde det ha gått när hyresvärden ville gottgöra för sitt misstag Skulle hjälpa utsatta - föreningsprofilen stoppade pengar i egen ficka Hyresgästbasens ilska: ”Tondövt att höja rotavdraget när hyresgäster går på knäna” Få klagomål nådde kommunen – då fick Hyresgästföreningen tänka om

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.