Annons

Läckande toalett blir fall för hyresnämnd

Osby En hyresgäst är missnöjd med skötseln av lägenheten. Toalett och dusch läcker. Ytterdörren går inte att låsa efter att den blivit vandaliserad. Nu avgörs ärendet i hyresnämnden.
Foto: Pixabay

En hyresgäst i Osby kommun har hamnat i konflikt med hyresvärden. Det parterna strider om är skötseln av hyresgästens lägenhet. Meningarna går isär.

Detta är några av de saker som hyresgästen klagar på:

ANNONSGuide till hemförsäkringar

● Det tog sex månader innan ytterdörren blev lagad.

Annons

● En kakelplatta har spruckit.
● En golvlist saknas.
● Duschslangen läcker.

● Det kommer bara kalluft i torkrummet.
● Fönsterna i de gemensamma utrymmena tvättas inte.
● Kyl och frys byts inte ut trots löfte om detta.

Läs ocksåNär som helst kan marken ge vika – deras hem står mitt i riskzonen ”Hade varit fruktansvärt”

Hyresvärden anger i skrivelsen till hyresnämnden att vaktmästaren enbart reparerade dörren tillfälligt i väntan på montering av en ny dörr. Enligt värden har hyresgästen kompenserats med en månadshyra för besväret. Värden hävdar att kyl och frys har köpts in men inte kunnat installerats då hyresgästen inte anmält när de kan komma och montera den.

Annons

Hur det går avgörs av hyresnämnden den 13 oktober. Förhandlingen sker i Kristianstads tingsrätts lokaler.

Läs också Mannen ville spara el, skaffade kamin och orsakade brand – får betala skadestånd Fettklump på 40 ton hittades i avloppsrör – här är proppen som dykare fick hugga bort Kameror kan spåra fettklumpar - därför kan du tvingas betala om du slarvar med matoljan Här höjer värdarna hyrorna utan att förhandla - Wladimir vägrar betala: "Jag blev arg"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.