Läckande toalett blir fall för hyresnämnd
En hyresgäst i Osby kommun har hamnat i konflikt med hyresvärden. Det parterna strider om är skötseln av hyresgästens lägenhet. Meningarna går isär.
Detta är några av de saker som hyresgästen klagar på:
● Det tog sex månader innan ytterdörren blev lagad.
● En kakelplatta har spruckit.
● En golvlist saknas.
● Duschslangen läcker.
● Det kommer bara kalluft i torkrummet.
● Fönsterna i de gemensamma utrymmena tvättas inte.
● Kyl och frys byts inte ut trots löfte om detta.
Hyresvärden anger i skrivelsen till hyresnämnden att vaktmästaren enbart reparerade dörren tillfälligt i väntan på montering av en ny dörr. Enligt värden har hyresgästen kompenserats med en månadshyra för besväret. Värden hävdar att kyl och frys har köpts in men inte kunnat installerats då hyresgästen inte anmält när de kan komma och montera den.
Hur det går avgörs av hyresnämnden den 13 oktober. Förhandlingen sker i Kristianstads tingsrätts lokaler.