Annons

Läckande toalett blir fall för hyresnämnd

Osby En hyresgäst är missnöjd med skötseln av lägenheten. Toalett och dusch läcker. Ytterdörren går inte att låsa efter att den blivit vandaliserad. Nu avgörs ärendet i hyresnämnden.
Foto: Pixabay

En hyresgäst i Osby kommun har hamnat i konflikt med hyresvärden. Det parterna strider om är skötseln av hyresgästens lägenhet. Meningarna går isär.

Detta är några av de saker som hyresgästen klagar på:

Läs ocksåHär får falska Tiptapp-föraren fri lejd in på kommunens tipp: "Kan inte yttra mig"

● Det tog sex månader innan ytterdörren blev lagad.

Annons

● En kakelplatta har spruckit.
● En golvlist saknas.
● Duschslangen läcker.

● Det kommer bara kalluft i torkrummet.
● Fönsterna i de gemensamma utrymmena tvättas inte.
● Kyl och frys byts inte ut trots löfte om detta.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

Hyresvärden anger i skrivelsen till hyresnämnden att vaktmästaren enbart reparerade dörren tillfälligt i väntan på montering av en ny dörr. Enligt värden har hyresgästen kompenserats med en månadshyra för besväret. Värden hävdar att kyl och frys har köpts in men inte kunnat installerats då hyresgästen inte anmält när de kan komma och montera den.

Annons

Hur det går avgörs av hyresnämnden den 13 oktober. Förhandlingen sker i Kristianstads tingsrätts lokaler.

Läs också Pengar till skyddade boenden gick till anställd – åtalas för åratal av privata inköp Hissterroristen tryckte på alla knappar samtidigt – skapade kaos för grannarna Tiptapp-förarna vittnar – tvingas flytta pianon utan hiss: "Jobbar 18-timmarsdagar"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.