HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Levde med lukten av döda möss – Sanna och barnen tvingades fly hemmet

Haninge I månader tvingades Sanna Pettersson och hennes barn leva med lukten av döda möss i lägenheten. Till slut kunde de inte bo kvar och fick fly hemmet. Efter fyra månader rev Willhem upp golvet och hittade orsaken till lukten.
Foto: Kenneth Samuelsson/Privat
Sanna Pettersson kunde inte bo kvar i lägenheten på Ribby Allé i Västerhaninge när det luktade av döda möss.

Sanna Petterssons problem med lukten av döda möss i lägenheten i Västerhaninge började 2020. Den gången slutade det med att golvet fick rivas upp så att mössen kunde tas bort. Men i december 2021 var det dags igen.

– Det började lukta fruktansvärt illa i en garderob och det var samma lukt som förra gången, säger Sanna Pettersson som bor i ett område i Västerhaningen som Hem & Hyra tidigare har uppmärksammat på grund av stora brister när husen byggdes 2014.

Läs ocksåRåttorna sprang i Ellinors säng – nu tvingas hon bo på lägenhetshotellRåttor, råtta, råttproblem, Stora Essingen, Ellinor Lundstedt

Hon gjorde en felanmälan till Willhem den 16 december 2021 och bad Anticimex om råd. Det slutade med att en bovärd besökte lägenheten men menade att han inte kände någon lukt, berättar Sanna Pettersson. Av Anticimex fick hon doftpåsar att lägga i garderoben. I januari lade Willhem ut råttfällor utanför huset.

– Men det har inte hjälpt utan lukten blev bara värre och värre och spred sig till hela lägenheten. När vi hade kalas för barnen vägrade gästerna sitta i soffan eftersom den luktade så äckligt så jag fick slänga ut den, säger hon.

Sanna Pettersson fick kasta ut soffan som luktade av döda möss.

Hon berättar att hon har gjort totalt fyra felanmälningar till Willhem utan att problemet blivit löst. För att få mer hjälp så kontaktade hon Hyresgästföreningen och gjorde en anmälan till Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund, Smohf.

– Willhem har avslutat alla mina anmälningar trots att problemet med lukten fortfarande fanns kvar, säger hon.

Den sista åtgärden blev att hon kontaktade Anticimex igen och bolaget var på besök i lägenheten den 26 april. I rapporten som togs fram efter besöket skriver Anticimex att de den 21 januari rekommenderade att håligheter i golv, vägg och rörgenomföringar skulle tätas.

Luktar död mus i hela lägenheten

Efter besöket den 26 april är Anticimex budskap tydligt. ”Luktar död mus/möss i hela lgh, fastighetsägare bör göra något åt lukten då hg inte kan bo i lgh”, skriver Anticimex i rapporten.

– Willhem har skött det här fruktansvärt dåligt. De har inte tätat håligheter och det var jag som fick kontakta Anticimex så de kom hit. Det är först nu som de tar mig på allvar, säger Sanna Pettersson.

Men när Anticimex rapport kom hade hon och barnen redan flyttat ut på grund av lukten. Sedan slutet på april har hon och sonen bott tillfälligt hos hennes mamma medan hennes dotter bott heltid hos sin pappa.

– Vi är inne på fjärde veckan vi inte kan bo i lägenheten och nu kunde vi inte bo hos min mamma längre så vi fick flytta till min pappa. Jag mår fruktansvärt dåligt av det här, bråka med hyresvärden och kontakta myndigheter och flytta runt är otroligt jobbigt, säger hon.

Läs ocksåStora brister i nya hyresrätter - 108 badrum måste renoveras

När hantverkarna rev upp golvet i lägenheten för att sanera så var hennes pappa på plats och fotograferade en död råtta alternativt stor mus som låg i isoleringen under golvet. Om det hittades fler råttor eller möss vet hon inte eftersom hantverkarna bara kommunicerar med hyresvärden.

– Men det måste ha varit fler eftersom det luktade så mycket, säger hon.

 

Läs ocksåHjälp! Råttorna gnager för miljoner - "Aldrig sett så stora"

Ulrika Sand, fastighetschef i Stockholm hos Willhem  bekräftar att bolaget har haft problem med möss kring en av deras fastigheter i Ribby/Västerhaninge men hävdar att de bara hittat en död mus under golvet hos Sanna Pettersson.

I ett mejlsvar skriver hon att det är svårt att härleda vad lukt kommer ifrån och att de först utredde om det berodde på en vattenskada eller en toalett som inte är tätad.

– 21 december kontaktade Willhem vår samarbetspartner Anticimex och därefter vidtogs åtgärder. Till en början satte de ut matstationer med gift i och Anticimex åkte frekvent ut och följde upp. Vi fick en rekommendation om att låta djuren torka ut och att lukten då skulle försvinna. Men inget hjälpte så i februari kontaktade vi en byggfirma för att vara förberedda på att riva upp golven i lägenheten om det skulle bli nödvändigt. Vi har jobbat aktivt med ärendet sedan hyresgästen anmälde och har även uppdaterat miljö & hälsa på kommunen samt Hyresgästföreningen om situationen, svarar hon i mejlet.

Varför avslutades ärendena om luktproblemet inte var löst?

– Ärendet har fortfarande inte avslutats, men i vårt ärendesystem har ärendet stängts då det lämnades över till Anticimex. Anticimex har jobbat för oss i många år och de har uppdraget att vara oss och hyresgästen behjälpliga, komma med förslag på lösningar osv och vi följer alltid deras råd och anvisningar, skriver hon i mejlet.

Hon tvingades flytta ut från lägenheten med sina barn på grund av lukten och även slänga ut en soffa som luktade starkt. Vad tänker ni kring det?

– När lägenheten är återställd ska vi ta ställning till hyresreduktion. Vi gör alltid hyresreducering på den tid hyresgästen inte kunna vistas i lägenheten och gällande lösöre så som soffan så är detta något som hyresgästen hanterar med sitt försäkringsbolag. Vi tycker det är väldigt tråkigt att detta drabbat hyresgästen och att hennes soffa skadats. Naturligtvis hade vi önskat en snabbare lösning, men det är tyvärr en lång process att komma till rätta med den här typen av problem.


Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.