Mejlsvar inte givet hos alla värdar
Pia Kuparinen brukar mejla sin hyresvärd. Det är smidigare och hon slipper telefonkö.
– Jag förväntar mig ett snabbt svar. Akelius är duktiga på att svara, så ska det vara, säger hon.
Ahmed Al-Zayadi i Trollhättan har en annan erfarenhet av sin värd Eidar.
– Jag mejlade bolaget för 1,5 månader sedan men har inte fått svar än, säger han.
Ahmed hade räknat med högst en veckas svarstid på sin fråga om bland annat hyreskontraktet.
– Nu ringer jag hellre, man får mer information då.
Majoriteten av värdarna svarar omgående på e-post visar Hem & Hyras undersökning.
I Skaraborg och södra Älvsborg går det snabbare än vid motsvarande koll för drygt ett år sedan. Då svarade sju bolag över huvud taget inte. Årets granskning omfattar även området Bohus Älvsborg och totalt ingår 57 värdar; stora och små, kommunala och privata.
I Skaraborg svarade inte två av värdarna alls i årets undersökning. En är Essunga Bostäder. Vd Bertil Arfvidsson är förvånad.
– Vad säger du? Vi ska följa kommunens policy som säger svar inom 1–2 dygn. Det här måste vi prata om.
Tibrobyggen har inte heller besvarat mejlet, trots att bolaget har avtal med förvaltare om snabbt svar.
– Vi har ny upphandling på gång och tar självklart upp problemet. Det handlar om kvalité, säger vd Claes Jägevall.
Enligt förvaltaren Anneli Larsson var hemsidan hackad under Hem & Hyras undersökningsperiod.
– Ytterst märkligt! Jag är väldigt noga med att svara och info-adressen går direkt till mig.
Han ser en möjlig förklaring.
– Vi får mycket skräppost och jag kan inte sitta och titta på allt, den inkorgen töms automatiskt.
– Då kan det inte ha kommit fram. E-post till den allmänna adressen går både till mig och till vd, att inte någon skulle svarat låter konstigt.
Bhoss i Åmål ska svara omgående. Anna Engström i bolagets ledning har en förklaring till varför det inte skett nu.
– Meddelandet har ignorerats av den som ska sköta svaren. Så ska det absolut inte gå till, jag ska genast ta upp detta.
Wallexia i Trollhättan har ingen policy kring mejlsvar men ska självklart svara enligt förvaltaren Christian Melin. Att det nu tog två månader beror på att den ansvarige personen varit ledig och sjukskriven. Vid sådana tillfällen finns ytterligare en person som kollar meddelanden, men inte svarar.
– Är det inte akuta saker får man vänta helt enkelt.
– Men vi borde svarat att vi hänvisar till hemsidan, säger regionchef Christer Södeliden.
– Målet är att vi ska svara inom 40 timmar när det är felanmälan, säger förvaltaren Claes-Ove Asp.
Policy eller ambition hur fort bolaget ska svara på övrig e-post hänvisas till vd Hans-Erik Olofsson. Men han är lika omöjlig att få tag på som svar via e-post.
Vid Hem & Hyras undersökning för ett år sedan behövde bolaget åtta dagar på sig, nu räckte det med fyra.
– Det går åt rätt håll och visar att vi jobbar med frågan. Fyra dagar är okej beroende på vad det gäller, säger vd Ing-Marie Odegren.
Ringer helst. Ahmed Al-Zayadi och Isa Murati i Trollhättan tycker telefonen är bäst för snabba besked. Ahmed väntade förgäves när han mejlade sin värd. Foto: Minna Mäki.
En hyresgäst skickade ett mejl till 57 små och stora, privata och kommunala värdar i region BohusÄlvsborg-Skaraborg för Hem & Hyras räkning.
Frågan gällde möjligheten att hyra bostad hos den aktuella värden.
Mejlet skickades 20 oktober till en allmän adress som anges på värdens hemsida.
Den 21 januari stämde redaktionen slutligen av alla svar.
Snabbast var Marks Bostad och Weland fastigheter i Borås som svarade inom 20 minuter.