Annons

Nytt projekt mot brister i miljonprogrammet

Stockholm Miljöförvaltningen och Hyresgästföreningen i Stockholm planerar ett samarbete för att komma åt brister i skötseln av lägenheter i miljonprogrammet.

Hem&Hyra har tidigare skrivit om Miljöförvaltningens inspektioner av fastighetsägarnas egenkontroll. För 2015 var resultatet ingen munter läsning. Endast fem procent av alla fastighetsägare klarade sig utan anmärkning. För 26 procent var bristerna i egenkontrollen så allvarliga att fastighetsägarna avkrävdes redovisning i efterhand. De allvarligaste fallen handlar om att det saknas rutiner för kontroll av värmen på vatten vilket kan vara kritiskt för att förhindra tillväxt av hälsofarliga bakterier. Brister i OVK, obligatorisk ventilationskontroll, är också ett vanligt förekommande problem.

Den typen av kontroller som riktas direkt mot fastighetsägaren fortsätter i mer begränsad omfattning även under 2016 men nu prövar Miljöförvaltningen också en ny typ av inspektioner i ett pilotprojekt. Metoden används redan i andra städer och går ut på att det är hyresgästerna som får ett hembesök efter att i förväg ha blivit aviserad om inspektion. Hyresgästen har då även en möjlighet att neka till att delta.

ANNONSTips för att njuta fullt ut av din båtsemester

– Vi inriktar oss på fastigheter där vi fått indikationer på att det finns problem. Nu utarbetar vi rutiner och bygger upp kontakter och har inspirerats av andra kommuner. I Malmö har man en egen grupp som arbetar väldigt aktivt på det här sättet, säger Anna Lönn på Miljöförvaltningen och berättar att en första kontakt redan har tagits med Hyresgästföreningen i Stockholm.

Och det är inte första gången Miljöförvaltningen har tagit hjälp av Hyresgästföreningen. För tre år sedan tipsade Hyresgästföreningen om ett antal adresser vilket gav en snabb väg in till fastigheter där hyresgäster anmält problem.

Annons

– Våra klagomålsärenden är fokuserade till innerstan. Vi misstänker att folk inte känner till oss i ytterområdena, säger Anna Lönn.

Läs ocksåEfter miss i hyresförhandling – Svenska Hus betalar 150 000 kronor och ber hyresgästerna om ursäktEn bill på en tagg och bredvid Michelle Komulainen som är förhandlare på Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen och Miljöförvaltningen har redan haft ett möte om samarbete och Bengt Öhman, jurist på Hyresgästföreningen är positiv.

– Vi har föreslagit ett samarbete och gör det gärna. Vi tittar gärna på relativt nya aktörer som fokuserar på miljonprogramsområdena, säger han. 

Annons

I det första läget har Miljöförvaltningen inriktat sig på fyra fokusområden: ventilation, fukt, inomhustemperatur och skadedjur. Projektet har redan inletts med ett besök i en fastighet i Hässelby. Resultatet av den inspektionen håller på att utvärderas.

Läs ocksåÖverturism ett hot mot bostadsmarknaden: "Hyresrätter en krockkudde"Barcelona, protester överturism
Läs också Här är hyresgästernas största problem – vanliga frågan i topp: "Många är oroliga" Gav sken av att hyran på äldreboende var förhandlad – stiftelse svarar på kritiken Hyresgästföreningen höjer avgiften för att förhandla: ”Vi hoppas på förståelse”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.