Över 6 miljoner till medlemmarna
Över sex miljoner. Så mycket har den juridiska enheten på Hyresgästföreningen i Stockholm hjälpt medlemmarna att spara 2016. Förrförra året var summan över 12 miljoner, men då ingick en stor del till hyresgäster i Västerhaninge, som Akelius ersatt med 9,6 miljoner kronor efter problem med ombyggnaden i området.
Hur har utvecklingen varit?
– Det har ökat. Riktigt allt kanske inte är registrerat, det här är det vi känner till.
Vilka är de största posterna i ersättningarna?
– Det är ersättningar för brister i lägenheten, men i nyttjandet, samt depositioner och återbetalning av andrahandshyra. En del är också skadestånd, men det är bara pengar som gått direkt till medlemmar, inte till exempel rättegångskostnader.
Vad ska jag som medlem tänka på för att få ersättning?
– Viktigast av allt är att dokumentera, att alltid spara mejl och brev. Att ringa är ingen bra idé, om du inte spelar in samtalet. Och förstås att anmäla skador, först till hyresvärden och om inte det hjälper vända dig till vår rådgivning.