Reklamskylt stör boendes psyke
Redan på hösten 2010 kom de första klagomålen till miljö och hälsoskyddskontoret vid Kristianstads kommun. En reklamskylt störde de boende på Västra Storgatan 67B. En tidigare skylt hade ett mindre konstant sken utan växlingar men en ny skylt skiftade färg och ljus som tog sig in i lägenheterna.
Företaget som låg bakom reklamen sänkte ljusstyrkan med cirka tio procent men inte heller det hjälpte, enligt de boende. Miljö- och hälsoskyddskontoret har gjort flera inspektioner och har kommit fram till:
* Bildskärmen som ligger cirka 60 meter från adressen är tänd året runt och stora delar av dygnet.
* Det växlande skenet kan inte undvikas i lägenheterna, och skylten är också den dominerande utsikten. De boende kan påverkas påtagligt.
* Sken och färger inne i bostäderna skiftar med reklamen.
* De boende kan inte undvika, så snart de ser ut från sina lägenheter, reklambudskapen. Dessa budskap är oönskade samtidigt som de är mer intensiva än statiska ljusskyltar. Det riskerar ”att ge en konstant psykiskt påverkan på de boende i fastigheten”.
Enligt företaget följer LED-skylten de krav och anvisningar som finns. Skylten har också kostat dem 600 000 kronor.
Under 2011 har parterna försökt, men inte lyckats, komma fram till någon lösning. Miljö- och hälsoskyddsnämnden har nu lagt ett föreläggande. Företaget måste göra någonting så att de boende inte störs av skylten, exempelvis rikta om, avskärma eller flytta den. Senast första april ska detta vara gjort.