Ris och ros till Sandvikenhus

Sandviken Hyresgästföreningen kritiserar nu Sandvikenhus för försäljningen i Kunsgården. "Det är riktigt dåligt", säger Bo-Inge Andersson.

Hyresgästföreningens ordförande i Sandviken, Bo-Inge Andersson, är i ett pressmeddelande mycket kritisk till hur Sandvikenhus hanterat försäljningen av de drygt 60 lägenheterna i Kungsgården:

– De säger att de vill sätta kunden i fokus samtidigt som de inte bryr sig om att informera hyresgästerna om försäljningen, det är riktigt dåligt.

Läs ocksåHyresgästföreningen stäms – vägrar lämna ut alla handlingar om hyranNiclas Sundell, Hyresgästföreningen och Sebastian Ländin, Urban Rights.

Bo-Inge Andersson är bekymrad över Sandvikenhus dåliga kommunikation med hyresgästerna både i fallet med Kungsgården och på det sätt företaget sagt upp avtalet om samverkan med Hyresgästföreningen.

– Sandvikenhus måste leva upp till det ansvar det innebär att vara ett allmännyttigt bostadsföretag, säger Bo-Inge Andersson i pressmeddelandet.

Sandvikenhus själva väljer att samma dag skicka ett pressmeddelande om att deras kundtjänst fått gott betyg i en nyligen gjord undersökning; ”Resultatet för Sandvikenhus är bättre än index för både privat och offentlig sektor när det gäller attityd, engagemang, produktkunskap och problemlösning”, skriver. Sandvikenhus kommunikatör Tina Nydahl. Hon påpekar dock att det finns två tydliga svagheter hos företaget; korrekt bemötande och försäljningsprocess.

Läs ocksåDroppen blev när två tvättmaskiner blev en: "Går inte i ett hyreshus"En kvinna tar ut tvätt ur en tvättmaskin. En annan kvinna står bredvid.

Undersökningen bygger på 200 kundsamtal som gjorts av undersökningsföretaget Custice.

Läs också Kritiserad förhandlingsmodell ska utvärderas internt Så ska hyresgästernas trygghet bli en valfråga: ” Vi står vid ett vägskäl” Trots chockhöjningar: Hyresgästföreningen ska inte förhandla parkeringshyror

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.