Annons

Snuskiga korridorer förstör förhandling

Uppsala ​Flugor som flockas kring soppåsarna i trapphuset. Superäckliga kylskåp. När Hyresgästföreningen Uppsala studentbostäder (Hus)  besökte Flogsta höghus, blev de chockade av snusket.–  När det ser ut så här har vi svårt att ställa krav på hyresvärden, säger Anja Andersson, kanslichef på Hus­.
Anja Andersson åkte till Sernanders väg i Flogsta i går, måndag, för att besiktiga husen tillsammans med hyresvärden Heimstaden, förhandlare från Hyresgästföreningen och företrädare för den lokala hyresgästföreningen i området. Vid förhandlingarna mellan Heimstaden och Hus, som avslutades i februari i år, bestämdes att hyresvärden skulle renovera köken, skapa städlistor för att ha bättre koll på hur städfirman städar. Nu sågs man igen för att följa upp besluten, men det blev svårt för Hus.
 
Det har inte hänt någonting med det vi kom överens om. Men när vi kommer in i ett kök som är jätteäckligt och vi klagar på att gallret under kylskåpet knappast kan vara städat, då öppnar värden kylskåpet och det såg för hemskt ut. Då kan vi inte säga mycket, när inte ens studenterna håller efter sin egen smuts, säger Anja Andersson.
 
Hyresgästföreningen Hus som hon arbetar för, har som uppdrag att förhandla hyra och boendestandard åt alla studenter i Uppsala. De har haft diskussioner med Heimstaden i flera år, där Hus tycker att värden gör alldeles för lite för att underhålla, renovera och städa sina hus. Efter gårdagens besök är hon ännu mer betryckt. Förutom kylskåpen möttes de av soppåsar i trapphus och i hissar. I en bastu låg fullt av gamla ölburkar och en nerplockad spegel. Någon hade slängt ut en dator genom en fönster.
 
Det här skicket, att några studenter  inte tar eget ansvar och håller efter sitt boende, gör det mycket svårare för oss att förhandla. Man kan inte bara ställa ut sina sopor i trapphuset och tro att någon annan ska ta reda på dem.
 
Hon vill ändå gärna lyfta fram att det finns korridorer som sköts snyggt. Där de boende håller det fräscht omkring sig och att det kanske bara är ett fåtal som förstör för alla.
 
Varför tror du att det ser ut som i det här kylskåpet?
 
–  Jag vet inte om det beror på frustration över att husen är så nergångna eller om det beror på att de faktiskt inte vet hur man beter sig.  Men det är hyresvärdens ansvar att förbättra kommunikationen med hyresgästerna så att alla är överens om vad som gäller.

Annons
Läs också Tips för att njuta fullt ut av din båtsemester Hyreshöjningen i juli var inte nog – nu krävs hyresgästerna på flera tusen kronor mer i månaden Flyttstädade i tre dagar – fick ändå en faktura på 7000 kronor: "Vi fick en chock" Besöker hyresvärden fem gånger om dagen – kan vräkas efter 70 år i samma lägenhet: ”Rop på hjälp” Hyresgästföreningen höjer avgiften för att förhandla: ”Vi hoppas på förståelse” Prestigehus i Stockholm – Misär i Skövde – Oscar Properties har övergett sina hyresgäster

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.