Annons

Strömmen gick – Maarit fick räkning på 7 000

Hägersten ”Jag trodde jag skulle smälla av”. Maarit Salminen fick en räkning på 7 191 kronor från hyresvärden när hon ringde journumret efter att strömmen gått och hon inte fick igång den.
Foto: Kenneth Samuelsson
Maarit Salminen blev chockad när hon fick en räkning på över sju tusen när strömmen gick.

Söndagen 13 maj klockan sex på morgonen gick strömmen hemma hos Maarit Salminen i Hägersten när hon använde micron och brödrosten samtidigt.

Hon kollade proppskåpet och prövade att trycka automatsäkringarna i elskåpet upp och ner, men inget hände varpå hon ringde journumret som står i trappuppgången. En elektriker dök upp vid elvatiden och var där i tio minuter.
– Han ändrade på säkringarna men det funkade inte första gången och han tyckte det var konstigt. Sedan andra gången han försökte så kom strömmen tillbaka, säger hon.

ANNONSSmarta tips för att hyra ut din bostad enklare

Maarit Salminen tänkte inte så mycket på det som hänt förrän hon nyligen fick en räkning från hyresvärden på 7 191 kronor.
– När jag såg räkningen höll jag på att smälla av, jag trodde att en siffra hade blivit fel, säger hon.

Hon trodde att hyresvärden skulle stå för kostnaden om det var något fel och har bestridit fakturan och kontaktat Hyresgästföreningen för att få hjälp.
– Det är för bedrövligt om det inte löser sig. Då blir det att försöka låna ihop pengar, jag har bara nio tusen i pension, säger hon.

Susanne Wikström, chefsjurist på Hyresgästföreningen, tycker att hyresvärden borde stå för kostnaden för elektrikern när strömmen gick och inte gick att sätta på igen.
– Vad skulle hon göra om elen inte fungerar och det inte går att sätta på elen igen? Mat blir ju förstört om inte frys och kyl är på, säger hon.

Läs ocksåDiakonen Giselle: ”Alla vinner om man hjälper någon att undvika vräkning”Halvkroppsporträtt på Giselle Hedman som har axellångt rödbrunt hår, glasögon, grön skjorta med vit "prästkrage" under en stickad poncho/sjal i gröna toner. I bakgrunden, suddigt, en gata med parkerade bilar, en ljus husfasad som ser ut att vara mer än hundra år gammal och grönska till höger bortom huset. Giselle Hedman arbetar vräkningsförebyggande som diakon och har hjälpt åtskilliga hyresgäster som riskerat vräkning.

Hon tycker också att det låter väl saftigt att få en räkning på över 7 000 kronor för tio minuters jobb.
– Det låter som en oskäligt hög kostnad och det tycker jag man ska bestrida och så får det prövas, säger hon.

När Maarit Salminen begär ut fakturan från värden så visar det sig att räkningen från jourföretaget är på 6 253 kronor, men när hyresvärden skickar vidare räkningen till Maarit Salminen har värden gjort ett påslag och fakturan har ökat till 7 191.

– Jag blir så trött på dem, varför ska de lägga på nästan tusen kronor för att de vidarebefordrar fakturan, säger hon.

Annons
Läs ocksåMånga betalar i onödan – så slapp Julia flytträkningenJulia Lagerman på en grönskande innergård under ett träd. Julia protesterade och slapp flytträkning

På fakturan från jourföretaget står ”Jouren åker ut då boende har kontrollerat säkringar samt bytt huvudsäkring. Fungerar fortfarande ej. Vid ankomst står alla automatsäkringar i avstängt läge. Slår på dessa och strömmen är åter”.

Hem & Hyra har mejlat Alexander Lindgren som tillsammans med Peter Lindgren är hyresvärd och frågar varför de lagt på 1 000 kronor på fakturan. Men även ställt följande frågor.

Varför kräver ni att hon ska betala 7 200 för att hon behövde hjälp när strömmen gick, borde inte det ingå i hyran?

Hur rimligt är det att hon får betala över sju tusen för att strömmen gick och hon fick hjälp av en elektriker i tio minuter?

Vad tycker du man ska göra om något händer i lägenheten på helgen, till exempel strömmen går, och man inte kan fixa det själv?

Varför har ni inte gett hyresgästerna någon manual för hur elen fungerar?

Hyresvärden mejlar tillbaka följande svar:

Annons

”Hej Kenneth,

Som hyresgäst är man ansvarig för säkringar som sitter inne i lägenheten.
När hyresgästen då ringer jour så informerar dem om att hyresgäst är ansvarig för säkringar i lägenheten.
Det är då naturligt att kostnaden för utryckningen hamnar på hyresgästen.

Med vänlig hälsning
Alexander Lindgren”

Maarit Salminen säger att hon var lite osäker på hur det nya elskåpet med automatsäkringar istället för gamla proppar fungerade.

– Vi har inte fått någon manual för hur det fungerar och det borde vi ha fått. Vi har fått manualer för kylskåp och spis men inte för el-skåpet, säger hon.

Läs också Jessica fick skyhög räkning – fick betala för värdens el Hyresgäster i Vidsel utan el efter konkurs – varken kyl, ugn eller belysning fungerar Eltjuv får inte bo kvar

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.