Annons

Svenska Hus bemöter hyresgästernas kritik i Landskrona

Helsingborg Hem & Hyra har tidigare skrivit om de strandade hyresförhandlingarna på Pilåkern i Landskrona. Hyresgästerna var missnöjda med skötseln. Nu bemöter värden kritiken.
Foto: Gry Ellebjerg
Svenska Hus har några av sina fastigheter i bostadsområdet Pilåkern i Landskrona.

Hem & Hyra träffade hyresgästerna Tina Kindstrand, Henric Kleberman och Tommy Unosson tidigare i vintras. De är några av de 4 000 hyresgäster i Skåne som valt att inte gå med på hyresvärdarnas hyreshöjningar och fortsätter att betala den gamla hyran.

En av orsakerna till att de inte går med på hyreshöjningen är att de inte tycker att hyresvärden gör sitt jobb och att det är mycket som inte fungerar i området. De nämner bland annat sopsortering, trappstädning, skitiga tvättstugor och att det tar långt tid att få respons när de gör en felanmälan.

Läs ocksåTräd i skorsten och farliga lekplatser – Hyresgästföreningen vill tvinga bostadsbolaget till åtgärder: "Inte professionella"

Nu bemöter Michael Ohlson, tillförordnande regionchef vid Svenska Hus i Skåne kritiken, och menar att det faktiskt är hyresgästerna som är en del av problemet.

‒ Tyvärr kan vi konstatera att det råder ett bristande intresse hos en del hyresgäster när det gäller sophanteringen och förståelsen för att gamla möbler och elektronikskrot i form av exempelvis gamla tv-apparater skall tas omhand av respektive hyresgäst.

Annons

‒ Våra fastighetsskötare lägger mycket tid och energi för att upprätthålla en god och hög nivå i våra källsorteringshus. Samtliga Svenska Hus fastigheter omfattas av trappstädning en gång per vecka. När klagomål av betydande art inkommer så hanteras dessa direkt med respektive entreprenör. Vi upplever i dagsläget inte vi har ett problem på Pilåkern avseende trappstädningen.

Läs ocksåBostäder i Borås evakuerar vanskötta hyreshuset på Norrby – hyresgästen Ulf: "Jättetacksam"

Michael Ohlsson menar att Svenska Hus har en väl fungerande struktur kring felanmälningar. Deras telefontjänst är bemannad dygnet runt och det går även bra att anmäla fel och brister via fastighetsbolagets hemsida. På hyresgästens egna ”Mina sidor” går det att följa felanmälan från registrering till dess ärendet är avslutat.

‒ Vår målsättning och ambition är alltid att återkoppla till anmälaren inom 24 timmar och boka tid för platsbesök. Sedan får man också ha förståelse för att det kan finnas leveranstid på reservdelar.

Annons

Läs tidigare artikel: Hyresgästerna som strider för sin hyra

Läs ocksåHär får falska Tiptapp-föraren fri lejd in på kommunens tipp: "Kan inte yttra mig"

 

Läs också Värd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt” Pengar till skyddade boenden gick till anställd – åtalas för åratal av privata inköp
Länkar Fastighetsägarna Syd strandar hyresförhandlingar för 12 600 lägenheter 4 000 har inte godkänt den nya hyran

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.