Svenska Hus bemöter hyresgästernas kritik i Landskrona
Hem & Hyra träffade hyresgästerna Tina Kindstrand, Henric Kleberman och Tommy Unosson tidigare i vintras. De är några av de 4 000 hyresgäster i Skåne som valt att inte gå med på hyresvärdarnas hyreshöjningar och fortsätter att betala den gamla hyran.
En av orsakerna till att de inte går med på hyreshöjningen är att de inte tycker att hyresvärden gör sitt jobb och att det är mycket som inte fungerar i området. De nämner bland annat sopsortering, trappstädning, skitiga tvättstugor och att det tar långt tid att få respons när de gör en felanmälan.
Nu bemöter Michael Ohlson, tillförordnande regionchef vid Svenska Hus i Skåne kritiken, och menar att det faktiskt är hyresgästerna som är en del av problemet.
‒ Tyvärr kan vi konstatera att det råder ett bristande intresse hos en del hyresgäster när det gäller sophanteringen och förståelsen för att gamla möbler och elektronikskrot i form av exempelvis gamla tv-apparater skall tas omhand av respektive hyresgäst.
‒ Våra fastighetsskötare lägger mycket tid och energi för att upprätthålla en god och hög nivå i våra källsorteringshus. Samtliga Svenska Hus fastigheter omfattas av trappstädning en gång per vecka. När klagomål av betydande art inkommer så hanteras dessa direkt med respektive entreprenör. Vi upplever i dagsläget inte vi har ett problem på Pilåkern avseende trappstädningen.
Michael Ohlsson menar att Svenska Hus har en väl fungerande struktur kring felanmälningar. Deras telefontjänst är bemannad dygnet runt och det går även bra att anmäla fel och brister via fastighetsbolagets hemsida. På hyresgästens egna ”Mina sidor” går det att följa felanmälan från registrering till dess ärendet är avslutat.
‒ Vår målsättning och ambition är alltid att återkoppla till anmälaren inom 24 timmar och boka tid för platsbesök. Sedan får man också ha förståelse för att det kan finnas leveranstid på reservdelar.
Läs tidigare artikel: Hyresgästerna som strider för sin hyra