Torkproblem hos Mariehus
Hanna Strand och Mikael Eklund bor med sina tre barn på Vasagatan i Mariestad. Lägenheten är stor och ljus och familjen trivs bra. Det enda problemet är tvätten.
– Vi hinner aldrig få den torr nere i tvättstugan. Varje gång måste vi kånka upp fuktiga kläder och hänga upp dem här, säger Hanna och pekar på ett stort torkställ mitt i lägenheten.
I tvättstugan finns både torktumlare och torkskåp. Tumlaren fungerar bra. Men torkskåpet räcker inte till. Varken när det kommer till storlek eller värme.
– Vi har kontaktat Mariehus och bland annat önskat fler tvättpass. I dag har vi sex pass i månaden. Två till skulle hjälpa oss mycket och tvättstugan är ju ofta ledig, säger Hanna.
På Mariehus ser man dock inget skäl till förändring.
– Torkskåpet fungerar som det ska och torkkapaciteten i tvättstugan är god. Det är ingen annan som har klagat, säger Lotta Linusson, kund- och marknadsansvarig.
Varför får inte familjen fler tvättpass?
– För att då skulle vi behöva erbjuda alla samma sak och vi jobbar för minskad energiförbrukning.
Lilyana Kutinska är ärendehandläggare på Hyresgästföreningen. Hon hoppas få till en ”mänsklig lösning” där båda parter blir nöjda.
– Fler tvättpass borde inte vara en omöjlighet. De sex passen i månaden bör ses som ett genomsnitt. Något som inte nyttjas till max av alla men som låter de familjer som behöver tvätta oftare än i dag, säger hon.
Hyreslagen ger inga tydliga svar på hur ofta en hyresgäst ska få tvätta. Det man har att luta sig mot är Boverkets allmänna råd, som även utgör rättspraxis i tvister.