HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Vägglöss spreds till femton grannar: ”Det har varit en mardröm i nästan två år”

Botkyrka En hyresgäst hade vägglöss i hela lägenheten och på balkongen. Men berättade aldrig för värden. Det slutade med att lössen spreds till femton grannar. ”Vi blev bitna och led i nästan två år”, säger en hyresgäst.
Lägenheten var full av löss på väggarna, golvet, i sängarna och på balkongen.

Det hela började som ett vanligt rutinärende hos Anticimex. Men blev en lång mardröm för flera hyresgäster i ett hyreshus i Norsborg.

Händelsen börjar sommaren 2018 då hyresgäster i ett hyreshus i Botkyrka hör av sig till Anticimex för att de har upptäckt vägglöss i sina lägenheter.

Läs ocksåÅngrar sig - värd köper tillbaka lägenheter för 34 miljoner

Anticimex genomför saneringar men lössen försvinner inte och Anticimex kontrollerar därför om fler lägenheter i huset är drabbade.

I oktober 2018 hittar de härdlägenheten, källan där lössen spreds ifrån. Synen som mötte Anticimex personal när de kom in i lägenheten kan närmast liknas vid en lusinvasion. Det är stora mängder löss i sängen, i bokhyllan, på golvet, på väggarna, i taket och på balkongen.

I dokument till hyresnämnden ska Anticimex senare vittna om att lägenheten ”är bland det värsta de har sett ur vägglussynpunkt”.

Läs ocksåParet hade tre hyresrätter - hyrde ut två svart
Hela sängen hos hyresgästen var full med vägglöss.

Bolaget börjar sanera lägenheten med stora mängder vägglöss i oktober 2018 men i april 2020 är lössen fortfarande kvar. Under tiden har vägglössen spridits till elva grannar i trappuppgången och fyra hyresgäster i grannportarna.

Hem & Hyra har pratat med flera hyresgäster som fått leva med lusbett och sömnlöshet under lång tid. En hyresgäst, som vill vara anonym, har haft problem med vägglöss sedan sommaren 2018 och en bra bit in på 2020.
– Jag och mina barn har lidit och haft ett helvete i nästan två år, säger hon.

Hur många gånger har Anticimex varit där?
– Jag vet inte exakt, men massor av gånger.

Läs ocksåJurist om vägglusinvasionen: "Hyresgästerna har rätt till skadestånd"

Efter varje sanering har lössen försvunnit för att sedan komma tillbaka efter några veckor.
– Det har varit som en mardröm, vi har mått jättedåligt, jag börjar nästan gråta när jag tänker på det, säger hon.

Hon har bett Botkyrkabyggen om hjälp, bland annat frågat om de kan få en evakueringslägenhet.
– Först sade de att vi skulle få en lägenhet men sedan sade de nej. Vi har inte fått någon hjälp från dem alls trots att de vet att det är en annan lägenhet som är källa till att vi har fått löss.

Historien slutade med att Botkyrkabyggen gick till hyresnämnden för att säga upp hyresgästen. I handlingarna till nämnden står det att Anticimex har prövat alla saneringsmetoder som finns för att få bort lössen; Kiselsanering, vägglusfällor/plastceller, gift, sprej och värmebehandling.

Trots detta var lössen kvar och spred sig till grannarna. Skälet uppges vara att hyresgästen varken har meddelat Botkyrkabyggen att hon haft vägglöss eller hjälpt till vid saneringen så att lössen försvinner.

Botkyrkabyggen bedömde därför att det var omöjligt att få bort lössen i lägenheten om inte hyresgästen flyttade ut. Hyresnämnden gick på bostadsbolagets linje och hyresgästen har nu tvingats flytta.

Anders Löfgren på Botkyrkabyggen är områdeschef för Norsborg sedan fyra veckor.

Hyresgäster på Heimdalsvägen har haft vägglöss från sommaren 2018 och en bra bit in på 2020. Varför har det tagit så lång tid att få bort dem?
– När det var enstaka lägenheter skötte Anticimex det, men i februari 2019 fick vi reda på att det var löss i flera lägenheter och sedan dess har vi och Anticimex försökt få bort dem, men det tar tid. Problemet har varit att vi har haft väldigt mycket vägglöss i en lägenhet, säger han.

Det slutade med att ni tvingades säga upp hyresgästen för att få bort lössen, borde ni agerat snabbare?
– Jag vet inte. Vi har försökt hjälpa till på alla sätt och till och med köpt nya sängar till hyresgästen så att de gamla kunde slängas. Men det har inte fungerat så vi var tvungna att säga upp hyresgästen.

En drabbad hyresgäst säger att hon blev lovad en evakueringslägenhet men att det drogs tillbaka, varför?
– Har man blivit lovad det så får vi be om ursäkt, då har det blivit något missförstånd. Vi evakuerar inte hyresgäster som har vägglöss eftersom risken är att det sprids till den nya lägenheten.

Har ni kompenserat hyresgästerna som haft löss?
– Nej, vi har bara fått en förfrågan från en hyresgäst som ville ha en evakueringslägenhet, men ingen har hört av sig och velat ha kompensation. Kommer det så får vi ta ställning till det.

Har ni varit med om att det har varit så här mycket vägglöss förut och att det spridit sig så här?
– Nej inte i den här omfattningen, härdlägenheten var extrem och det gör det svårare att få bort dem.

Flera hyresgäster tycker att ni inte har brytt er om dem och hjälpt till?
– Det är jättetråkigt att de känner så men vi har jobbat hårt för att få bort lössen.

Är alla femton lägenheter fria från vägglöss i dag?
– Härdlägenheten är totalrenoverad och lushundar har kollat så den är fri från löss. Jag vet inte om alla lägenheter är helt fria från vägglöss, men vi har jobbat intensivt med det här.

Läs också Betalade inte hyran – skyllde på tjutande vattenkran Hans, 81, om lusinvasionen: ”Det kryllade överallt i sängen"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.