Annons

Vann Laddguldet för sin strategi – vd:n: ”Flest stolpar är inte bäst”

Strömstad ”Flest laddstolpar är inte alltid bäst”. Med den devisen vann Strömstadsbyggen Laddguldet. ”Våra hyresgäster ska ha max fem minuters promenad till en laddstolpe för elbil”, säger vd:n Tobias Kristiansson.
Genom flexibla lösningar lyckas Strömstadsbyggen, där Tobias Kristiansson är vd, erbjuda sina hyresgäster möjlighet att ladda elbil. Strategin belönades med utmärkelsen Laddguldet 2023.
Foto: Karin Gistedt / Ulrika Vallgårda
Genom flexibla lösningar lyckas Strömstadsbyggen, där Tobias Kristiansson är vd, erbjuda sina hyresgäster möjlighet att ladda elbil. Strategin belönades med utmärkelsen Laddguldet 2023.

Laddguldet är en utmärkelse som för sjunde året delas ut av 2030-sekretariatet. Ett sekretariat som jobbar för att den svenska transportsektorn ska minska sina utsläpp med 70 procent mellan år 2010 och 2030.

Varje år är det en kommun och ett fastighetsbolag som vinner. I år är det bolaget Strömstadsbyggen.

ANNONSRebeckas framgångsrika bytesresa – så lyckas du med din

– Vi är jätteglada att vårt arbete för att göra det lättare för våra hyresgäster att göra klimatsmarta val uppmärksammas och belönas, säger vd:n Tobias Kritiansson.

Henrik Lysén och Anders Ohlsson Fahlgren från Strömstadsbyggen tog emot utmärkelsen Laddguldet.
Henrik Lysén och Anders Ohlsson Fahlgren från Strömstadsbyggen tog emot utmärkelsen Laddguldet på elfordonsmässan eCarExpo i Göteborg.

Priset delades ut den första december på elfordonsmässan eCarExpo i Göteborg. I motiveringen står det att Strömstadsbyggen utmärker sig som en ”…proaktiv aktör med ett skarpt öga för den lokala kontexten”. Samt att Strömstadsbyggen är ett föredöme som fler borde ta efter.

Hur har ni gått till väga?

Läs ocksåLaddad på elbil? Då gäller det att bo hos rätt hyresvärd: "Ska vara lätt att välja klimatsmart"Daniel Svanqvist, hyresgäst Åkab.

– Ja, som det står i motiveringen så har vi utgått ifrån att flest laddstolpar inte alltid är bäst. Att sätta upp en massa laddstolpar är inte svårt. Men att göra det smart, så att de används effektivt. Det är utmaningen. Vi har inriktat oss på att komplettera laddinfrastrukturen som marknaden byggt upp med att skapa flexibla delade laddplatser som över tid även är skalbara om behovet ökar. Här kommer alla hyresgäster få möjlighet att ladda sin elbil även om de inte har en egen p-ruta med laddare, säger Tobias Kristiansson.

Annons

Och det är det där sista som tycks vara nyckeln till framgång. Att inte stirra sig blind på att utöka antalet laddstolpar på förhyrda p-rutor ute i bostadsområdenas parkeringar och garage. Utan att jobba mer med delning av både laddare och elbilar.

Strömstadsbyggen har elbilar som används av personalen på vardagarna och som ingår i en bilpol för hyresgästerna övrig tid.
Strömstadsbyggen har elbilar som används av personalen på vardagarna och som ingår i en bilpol för hyresgästerna övrig tid.

– En av våra stora frågor har varit, hur får vi folk att inte vilja ha en egen laddare? Självklart finns det de som är långpendlare och som behöver ladda bilen varje natt. Men för många räcker det att ha tillgång till laddare i området. Och det har vi tagit fasta på, säger Tobias Kristansson och tillägger att bolaget även satsat på en elbilspol där bilarna används av fastighetsskötare och andra anställda under arbetsdagen för att sedan kunna nyttjas av hyresgästerna andra tider på dygnet.

Strömstadsbyggen har som inledande mål att under 2024 ha cirka 80 laddare som är tillgängliga för hyresgäster, övriga invånare och besökare. De är av tre olika typer:

  1. Publika, där vem som helst kan ladda. Finns exempelvis vid skolor så att personalen som jobbar där kan ladda om dagarna och vem som helst kan göra det övrig tid.
  2. Laddplatser på parkeringar och garage ute i bostadsområdena. Här kan hyresgästerna parkera gratis och ladda samtidigt. När bilen är fulladdad får de ett meddelande och har sedan 30 minuter på sig att flytta bilen till en annan plats.
  3. Laddstolpe som tillval. Den enskilda hyresgästen gör ett tillval, får en laddstolpe installerad. En extra avgift läggs då på hyran av p-platsen.

Strömstad är en elbilstät kommun. En bidragande orsak till det är, enligt Tobias Kristiansson, närheten till Norge.

– Norge ligger långt före oss i Sverige när det kommer till elbilar. Och eftersom vi har mycket kontakt med norrmännen så har infrastrukturen för laddning växt snabbare här än på andra håll.

Annons
Läs ocksåMobiltelefon eller het lampa kan ha orsakat brand – dödsbo slipper betala 639 000 kronor

Kanske inte så konstigt då att Strömstad kommun kammande hem en tredjeplats i Laddgulds-tävlingen för två år sedan.

Vad står nu på tur?

Nu har vi skapat en grund för att våra hyresgäster ska kunna övergå till elbilar. Sen får vi följa den fortsatta efterfrågan och bygga vidare utifrån den, säger Tobias Kristiansson.

Fakta: Laddguldet

Utmärkelse som delas ut varje år sedan år 2016 av Nationella 2030-sekretariatet.

Går till en kommun och en fastighetsägare som ”… med ett helhetsgrepp och på ett långsiktigt sätt verkar för att främja användandet av laddbara fordon.

Motiveringen till varför Strömstadsbyggen vann 2023:

Med en tydlig vision om att flest inte alltid är bäst utmärker sig Strömstadsbyggen som en proaktiv aktör med skarpt öga för den lokala kontexten. En enig jury imponeras av långsiktiga strategier där tillgänglighet för olika kundgrupper premieras och kunskap kring beteendemönster, behov och förväntningar genomsyrar arbetet i alla led. I tätt samarbete med kommunen och med en röd tråd som beaktar allt från egenproducerad el och energilager till elbilspool och semipublika laddplatser kompletterar de befintliga satsningar. Strömstadsbyggen är ett föredöme som fler bör ta efter!

Fakta: Nationella 2030-sekretariatet

Grundades den 16 december 2013, samma dag som FFF-utredningen, Fossilfrihet på väg, presenterades för Sveriges regering.

Ska säkerställa att klimatmålet om att minska Sveriges klimatpåverkan från transportsektorn uppnås.

Klimatmålet innebär att den svenska transportsektorn ska minska sina utsläpp med 70 procent mellan år 2010 och 2030.

Drivs som aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning för att tydliggöra att alla intäkter används för att 2030-målen ska nås.

 

Läs också Risk ladda cykelbatteriet hemma – antalet bränder har ökat Markos lägenhet totalförstörd efter batteribrand - blev hemlös: ”Aldrig mer elcykel” Mauritz ville sätta upp en laddstolpe: Kallduschen – inget bidrag till hyresgäster

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.