Annons

”Växjöhem är okunniga”

Växjö Det är skrämmande att Växjöhem tror att det går att ensidigt säga upp en förhandlingsöverenskommelse. Det anser Eva-Britt Svensson, Hyresgästföreningen Växjö.

– Det är oroväckande och bekymmersamt att ett allmännyttigt bostadsföretag dels saknar kun-skaper om hyresjuridik och dels inte kontaktar Hyresgästföreningen innan man går ut med – i detta fall felaktig – information till hyresgästerna. Kanske finns kunskaperna om hyresjuridiken och Växjöhems styrelse bara struntar i att följa regelverket – men det ju gör inte saken bättre.

Det är Eva-Britt Svensson, vice ordförande i Hyresgästföreningen Växjö, som ryter till.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Hem & Hyra har tidigare berättat att Växjöhem ensidigt sagt upp avtalet om HLU som tidi-gare tecknats med Hyresgästföreningen. HLU betyder hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll och innebär att en hyresgäst kan tacka nej till underhåll i lägenheten och därför en gång om året får en rabatt på hyran motsvarande vad underhållet skulle ha kostat.

Att göra på det här viset är inte juridiskt hållbart och ett brott mot både förhandlingsordningen och hyreslagen, säger Eva-Britt Svensson.

– Det är exempelvis samma regler som för överenskommelser om hyrans storlek. Hur skulle det exempelvis se ut om hyresvärden Växjöhem i stället för att förhandla om hyrorna bara skickade över ett meddelande till hyresgästerna där de säger att från och med nästa månad så höjer vi hyrorna med 200 kronor? frågar Eva-Britt Svensson retoriskt.

Annons
Läs ocksåFördubblad p-avgift efter bostadsbolagets räntesmäll – hyresgästen Nathalie: ”Känns väldigt överdrivet”Nathalie Lundberg, halvkroppsporträtt, står med vit vinterjacka och långt hår på sin oskottade parkeringsplats som hon har sagt upp. I bakgrunden till höger en P-skylt, till vänster ett höghus med sol på, i mitten två träd och en envåningsbyggnad. Längre bak bostadshuset i tegel. Höjda parkeringsavgifter är ett av många sätt ränteläget påverkar hyresgästers vardag.

Jan Pyrell (C), ordförande i Växjöhems styrelse har sagt till Hem & Hyra att en del hyresgäster verkar ha hyresrabatten som en slags inkomstförsäkring.

– Det har jag inga synpunkter på vad enskilda hyresgäster gör, men det handlar om hyresgästens egna rätt att påverka sitt eget boende, säger Eva-Britt Svensson.

Enligt Smålandsposten kostar det underhåll som hyresgästerna frivilligt avstått ifrån 55 miljoner kronor. Mycket pengar som gör att Jan Pyrell vill stoppa rabatten, och även få koll på underhållsnivån.

Läs ocksåHyresgästen Karin: ”Vansinne att riva ut vacker originalinredning som hållit i 90 år!”Byggcontainer med slängda lister och socklar i trä. Porträtt på Karin Johansson. Hon är kritisk mot konceptrenoveringarna i hennes hus på Bergsgatan i Gävle.

– Det fråntar inte Växjöhem skyldigheten att förhandla. Det är inte speciellt bra för samarbetet (med Hyresgästföreningen) att säga upp ett avtal ensidigt utan förhandling, säger Eva-Britt Svensson.

– Vi betalar ju underhållet. Och vi har en överenskommelse om att hyresgästerna själva styr över när det görs, då kan inte bolaget ensidigt dra in underhållet.

Annons

Och om det nu är så att Växjöhem anser och är kritiska mot att deras hyresgäster använder hyresrabatten som en eventuell inkomstförsäkring så ska det inte heller vara en inkomstförsäkring för bostadsbolaget. De pengarna ska gå till underhåll, anser Eva-Britt Svensson.

– Jag antar att han menar att om hyresgästerna väntar för länge med underhåll så kan det bli dyrare, men vi kan förhandla om att man inte kan säga nej till nödvändigt underhåll. Vi har ett gemensamt intresse av att värdet säkras.

Hem & Hyra har sökt Jan Pyrell för en kommentar.

Läs också Nordanvinden blåser rakt in – hyresvärden gör ingenting Nya hyror på gång - Här är bolaget med högst yrkande hittills i Västra Götaland Anna, 83, stryker kläder i mörker – rädd att förfrysa i vinter

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.