Annons

”Vi känner oss rejält överkörda”

Södertälje Telge Bostäders renovering av Fornhöjden har lett till protester. Hyresgäster känner sig överkörda av bostadsbolaget och Hyresgästföreningen. Nu utreder bolaget om de gjort fel.
Foto: Kenneth Samuelsson
Marita Dahlqvist, Madelaine Stoltz och Feride Abbas vill ha mer inflytande över hur deras lägenheter ska renoveras.

– Det är vi som betalar renoveringen men vi har inget att säga till om, säger Feride Abbas, vars trerummare idag kostar 5 800 kronor i månaden och får en höjning cirka 7 000 kronor om hon väljer det billigaste renoveringsalternativet.

Hon sitter tillsammans med Madelaine Stoltz och Marita Dahlqvist i den lokala hyresgästföreningen Fornbackens lokal på Fornhöjden. Upphovet till missnöjet är Telge Bostäders kommande renovering av 700 lägenheter. Alla tre står bakom innehållet i det fem sidor långa brev som den lokala hyresgästföreningen skickat till ansvariga på Hyresgästföreningen och Telge Bostäder. Madelaine Stoltz säger att brevet skrevs för att den lokala hyresgästföreningen inte haft insyn i arbetet med att ta fram avtalet.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

– Vi fick besked den 20 januari om att avtalet var klart, hur hög hyreshöjningen skulle bli och vad som ingår i renoveringen, men vi har inte haft något att säga till om. Vi vill ha samråd, inte information, säger hon.

De menar att många också känner sig lurade av Telge Bostäder. De hävdar att hyresgäster har blivit lovade underhåll i form av nya tapeter men inte fått det på grund av att Telge Bostäder sagt att lägenheterna ändå ska renoveras om några år. När lägenheterna nu ska renoveras går det att få nya tapeter, men då krävs att hyresgästerna väljer alternativ två. Något som kostar 2000 kronor mer i månaden.

– Underhållet har varit eftersatt i många år och nu ska vi betala stora hyreshöjningar för att få sådant som ska ingå i underhållet, säger hon.

Läs ocksåHyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyrorJacop Lindholm, halvkroppsporträtt, står med korslagda armar i en mörk tshirt framför en vitmålad gungställning inhängad med ett vitmålat staket. Han och grannarna har reagerat över att brister åtgärdats på ett slarvigt sätt.

Marita Dahlqvist tycker att basalternativet, den renovering som görs i alla lägenheter, ska göras så att alla lägenheter får en liknande standard.

Annons

– Man måste vara flexibel, är golvet slitet i en lägenhet så byt det. Är tapeterna fina i några rum så behöver ju inte de bytas. Sedan borde alla få persienner och alla plastlister tas bort, säger Marita Dahlqvist.

En annan sak som upprör dem är att Telge Bostäder bestämt att tvättstugorna ska flyttas från källaren till gården. Något som de hävdar att många hyresgäster inte vill.

Läs ocksåNu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"En kvinna står vid ett av husen som Öbo vill sälja.

– Vi har rätt att vara med och påverka de allmänna utrymmena som tvättstugor. Det är majoritetsbeslut som gäller och jag förstår inte hur de kan skriva på ett avtal utan att fråga vad vi tycker. Det är inte rätt, säger Marita Dahlqvist.

Hon tycker att det borde vara obligatoriskt att Hyresgästföreningen har en dialog med den lokala hyresgästföreningen och hyresgästerna innan ett renoveringsavtal skrivs på.

– Brevet är lika mycket kritik mot Hyresgästföreningen, som vi tycker ska stå på vår sida. Det har de inte visat, säger Marita Dahlqvist.

Annons

Ingela Nylund Watz, (S) och ordförande i Telge Bostäder, är en av dem som fick det kritiska brevet från hyresgästerna. På måndag ska hon och bolagets vd Eva Nygren ha ett möte och gå igenom brevet för att ta ställning till om bolaget har gjort något fel.

– Jag tar brevet väldigt seriöst och vi kommer att ge ett svar till de som skrivit det. Jag har inte så bra kunskap om detaljer att jag kan bemöta kritiken nu men de kommer att få svar, säger hon.

Hem & Hyra har försökt nå Hyresgästföreningen för en kommentar utan att lyckas.

Läs också Nytt hovrättsbeslut: Dålig förvaltning stoppar inte årlig hyreshöjning Hyresgäster överklagar renovering – tar in egna experter

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.