Annons

Akelius hyresgäster får 9,6 miljoner

Haninge Alla hyresgäster hos Akelius i Västerhaninge får 20 000 kronor för störningarna under ombyggnationen. Akelius blev värsta värd för andra gången för bara en månad sedan.

I ett unikt avtal ger Akelius alla hyresgäster i Västerhaninge 20 000 kronor som kompensation för de problem som de hittills haft i samband med ombyggnaden. Förutsättningen är att hyresgästen bott under hela perioden från 1 januari 2012. Hyresgäster som bott kortare period får tillbaka 540 kronor per månad. Totalt är det hyresgäster i 480 lägenheter som berörs.

– Det är bra att Akelius till slut förstår att om man inte uppfyller de grundläggande kraven i service och trygghet, så får man betala tillbaka. Det har Akelius gjort nu, säger Bengt Öhman, jurist på Hyresgästföreningen i Stockholm.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Paulina Reissmüller på Björnvägen är överraskad och glad när hon får beskedet.

– Vi hade hoppats på det, men tänkte att det kommer inte hända. Men det gjorde det, säger hon.

Sedan berättar hon om problemen som alltjämt fortsätter: badrumskåp som rostar, duschfästet som lossnat, dålig ventilation och en spärr till balkongdörren som felanmälts flera gånger men inte kommer på plats.

Annons
Läs ocksåHyresgästföreningen hoppar av evenemang runt Eurovision – ”Glädjen borta”Den svenska artisten Loreen efter Eurovisionvinsten i Liverpool 2023 samt Hyresgästföreningens logga.

– Det här är lite plåster på såren. Det är skönt att få en slant, det är ganska höga hyror här. Men det är fortfarande inte okej i lägenheten. 

Enligt avtalet får alla hyresgäster samma summa, oavsett hur stor lägenheten och hyran är.

– Det är en generell ersättning, någon kanske blir överkompenserad någon underkompenserad. Det är svårt att pricka exakt rätt. Men är det någon som tycker sig ha rätt till mer kan de höra av sig så får vi utreda de möjligheterna. För att få ersättning ställs ganska stora krav på dokumentation och bevis från hyresgästen, det slipper vi nu, säger Bengt Öhman. 

Läs ocksåTom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från HyresgästföreningenTvå bilder i en. En vit man med skägg och keps som ser allvarligt in i kameran. I nederkant en bild av mögel på en vägg.

Problemen i området har varit omfattande och ännu är inte allt ågärdat. I somras var Hyresgästföreningen nära att polisanmäla Akelius för att det fanns livsfarliga brunnar i bostadsområdet. ”Vi får skärpa till oss” sa Akelius Sverigechef då. På miljöförvaltningen finns rekordmånga anmälningar  och Hyresgästföreningen jobbar också med nästan hundra enskilda ärenden, där medlemmar klagat. Det handlar om bristfällig ventilation, mögliga badrum, otäta dörrar och problem med värme och vatten. Dessutom har utomhusmiljön varit direkt farlig under delar av byggperioden. Akelius utsågs till värsta värden för bara en månad sedan – för andra gången i rad.

Under hösten har ventilationen testats i 24 lägenheter – inte i någon uppfylldes kraven på ventilation.

Annons

– Den lokala hyresgästföreningen har varit vårt spröt ut mot medlemmarna och vårt självklara bollplank i bostadsområdet, säger Bengt Öhman.

Sedan tidigare har hyresgäster i delar av området fått dela på 600 000 kronor för problem med kalla lägenheter.

Hem & Hyra har sökt Akelius Stockholmschef Henrik Källåker som lovat återkomma. Här är hans kommentar till överenskommelsen.

Läs också Ny lag ska säkra kontraktet för barnfamiljer: "Snävt men ett steg i rätt riktning" Hyrorna klara för 30 000 hyresgäster hos Uppsalahem: ”Hur ska pengarna räcka till?” Kvinnan klagade på ALLT – förgäves: ”Något hyresgästerna får tåla”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.