Alingsåskvinna vill få ordning i tvättstugan
Sedan fyra år tillbaka hyr den 70-åriga kvinnan och hennes något äldre make ett radhus i Alingsås. En egen uteplats och trivsamt område lockade. Kontot för trivsamhet är numera hårt belastat, den skitna tvättstugan är irriterande och har blivit ett stort samtalsämne bland grannar.
– Jag förstår inte varför Alingsåshem inte tar en titt i tvättstugan. De måsta ta problemet på allvar, säger kvinnan som vill vara anonym.
Hon visar bilder från tvättstugan. En tvättmaskin är full med skor. Dricksglas och tidningar står på mangelduken. Bredvid tvättmaskinen finns en kattlåda. Att sätta i gång och städa innan första maskinen är i gång lockar inte längre.
Under årens lopp har hon skrivit e-post och bifogat bilder till Alingsåshem, oftast utan att få svar. I slutet av mars svarade dock en tjänsteman. Han upplyste att städning är varje hyresgästs ansvar, att Alingsåshem städar tvättstugorna en gång om året och att de brukar kontakta berörda hyresgäster.
På bostadsbolagets hemsida står tydligt hur trapphus och källargångar städas, men inte ett ord om hur tvättstugor ska städas.
Numera avstår kvinnan från att gå till tvättstugan. I lägenheten står en tvättmaskin som hon köpt för drygt 5 000 kronor.
– Det enda jag begär är att hyresgästerna får information om hur tvättstugorna ska skötas. Vi vill ha rent och snyggt, säger kvinnan.
Alingsåshem tror att ett elektroniskt bokningssystem i tvättstugorna och passersystem i området kan vara en lösning. Systemen ska installeras under året.
Hem & Hyra har sökt Alingsåshem för ytterligare kommentar utan resultat.