”Årets renovering” i Kungsbacka

Kungsbacka Det allmännyttiga bostadsbolaget Eksta har vunnit pris för ”årets bästa renoveringsprojekt” av kvarteret Apelsinen i centrala Kungsbacka.

Det är de kommunala bostadsbolagens intresseorganisation, Sabo, som varje år delar ut ett pris för bästa renoveringsprojekt. Den här gången går alltså priset till Eksta, bland annat för sitt ”hyresgästfokus, energimedvetenhet och totalekonomi… tillsammans med lyhörd boendedialog”, när man byggt om kvarteret Apelsinen i Kungsbacka.

Ekstas vd, Christer Kilersjö, kallar priset ett erkännande för personalen som jobbat med projektet.

Läs ocksåDörrknackning om renovering skapar oro i deras områdeBalder har anlitat en delgivningsfirma som ska informera om att den planerade renoveringen gått till hyresnämnden. Men hyresgäster som sagt nej uppfattar att delgivningsmannen samtidigt försöker få dem att godkänna renoveringen. ”Deras mål är att få folk att ångra sig”, säger Luay Alani, ordförande i lokala hyresgästföreningen.

– Det som ger en extra boost är att vi får det här priset för att Ekstas personal har haft en samverkan med hyresgästerna i projektet, säger han.

– Det har verkligen inte gått smärtfritt, men man har varit där och varit närvarande.

Under renoveringsperioden har drygt sjuttio lägenheter mer eller mindre totalrenoverats, med stam- och elbyte, ny ventilation samt nya ytskikt, badrum och kök. Grundhyran har höjts med 29 procent, och därtill har Eksta börjat med individuell mätning och debitering av varm- och kallvatten.

Läs ocksåEgna experter hjälpte inte – hyresgäster förlorar tvist om renovering: ”Tänker inte ge upp”

Förutom själva renoveringen förtätades också kvarteret rejält – tack vare nybyggnation ökade antalet lägenheter till nästan det dubbla, från 73 till 131 stycken. Därmed har stöket för hyresgästerna också blivit mer omfattande.

– Det är inte bara så att man bara är borta i tio veckor och sedan är renoveringen klar. Utan på grund av att vi också byggt till har det varit mycket som påverkat hyresgästernas vardag, förklarar Ekstas vd.

– Det kan vara en dam som bott i samma lägenhet i 30 år och aldrig flyttat. Nu ska hon ut ur sin lägenhet i tio veckor eftersom vi ska renovera. Det är en jätteuppoffring. Men personalen har varit där, på plats, och har mött hyresgästerna i deras miljö.

Läs ocksåBarbro, 73, får ta trapporna i åttavåningshuset när hissen är avstängd: "Jag tar ett steg i taget"En tvådelad bild. Till vänster en äldre kvinna med gråvitt hår och glasögon som står i en trappa i ett lägenhetshus. Hon tittar in i kameran med allvarlig min, bär jeans och rosa tröja. Till höger En lapp uppsatt med svart tejp på en hissdörr. Där informeras om renoveringen som ska pågå mellan den 9 juni och 4 juli.
Läs också Efter 40 år renoveras deras förfallna fönster – men hyresgästerna måste betala: "Vi känner oss överkörda" Hyresgästs renovering kallas vanvård – kan tvingas flytta: ”Vaknar varje dag i stress”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.