HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

”Att tjäna pengar är inte primärt för oss”

Göteborg Det svåra i Gårda är inte att renovera billigt. Knäckfrågan är att bygga bort bullret, den dåliga luften och riskerna med motorvägen. Det menar Botryggs vd Joachim Arcari.
Foto: Gustaf Görfelt
Botryggs vd Joachim Arcari på seminariet "En stad för alla" tidigare i maj. Botrygg är inriktat på hyresrätter och har socialt hållbart boende som en av sina grundidéer.

Botrygg vann fastighetskontorets tävling om markanvisningen i södra Gårda. Nu ska företaget i samarbete med kommunen försöka omvandla rivningshusen vid E6 till varaktiga bostäder – utan att de låga hyrorna skjuter i höjden.

Hur har ni tänkt genomföra det här?

Läs ocksåMånga vill förbjuda grannars rökGrafik: Så ställer sig västsvenska värdar till rökning

– Det första steget blir att göra ett förslag till ny detaljplan tillsammans med fastighetskontoret, som vi sedan kan pröva mot länsstyrelsen. Därefter är tanken att vi ska genomföra en ordentlig inventering av fastigheterna. Vad behöver vi göra för att de inte ska förfalla? Framförallt kan man misstänka att grundförstärkning är nödvändig.

Hur ska ni renovera utan att det blir dyrt?

– Vi tänker oss att man gör en ytterst sparsam renovering i dialog med de boende. Man gör inget mer än det som är nödvändigt. Det finns ett behov av billigt boende i centrala Göteborg.

Läs ocksåHögst hyra i Södertälje: 19 000 för en femma

Ni har själva föreslagit att låsa hyresnivåerna med omvända presumtionshyror, precis som i Frihamnen. Är det lösningen?

– Hyresmodellen är något som vi får diskutera med både Hyresgästföreningen, fastighetskontoret och de boende. Vi får se vilka nivåer det blir, men presumtionshyror kan vara en modell. Man kan också tänka sig ett inkomsttak för vilka som får hyra lägenheterna, det vill vi också ha samråd med de boende om.

Men ni vill väl också tjäna pengar på detta. Kommer ni att göra det?

Läs ocksåNu börjar upprustningen i Gårda

– Att tjäna pengar är inte primärt för oss. Vi får så klart inte gå minus, men vi behöver inte göra fantastiska vinster så länge vi är på plus. Om vi kan behålla låga hyresnivåer i södra Gårda så är det en samhällsmässig vinst. Vi skulle säkert kunna tjäna mer pengar om vi gjorde på ett annat sätt, men det är inte vår inriktning.

Vilka är de största problemen med projektet?

– Det är riskavståndet till Kungsbackaleden (E6), den dåliga luftkvaliteten och bullret. Vi har olika modeller på hur man kan lösa det. När det gäller bullret så kan man antingen bygga en mur mot leden, eller en byggnad med kontor eller lägenheter. Den skulle i så fall vara enkelsidig, utan dörrar eller fönster mot vägen och en extra tjock vägg som kan klara explosioner. Bygger man på det viset kan det även bli en möjlighet för boende i de gamla husen att byta upp sig utan att behöva flytta från platsen.

Den dåliga luften då?

– Man skulle kunna ta luft från åkanten och leda till de befintliga husen. Blir det nybyggnation kan de husen ta in luften från taket. Att leda friskluft från en annan plats har vi gjort tidigare, när vi byggde på Trekantsgatan (Lundby) 2010, så det är en beprövad metod.

Varför vill ni göra det här?

– Vi hörde av oss till politikerna redan 2013, eftersom vi fått indikationer om att det diskuterades rivning. Vi ansåg att det fanns flera skäl till att få till stånd en ändrad detaljplan istället. Dels för att nästan allt nytt som byggs idag blir dyrt, och människor som inte har råd puttas längre och längre bort. Men också för att det skulle vara ett tillskott att bevara det gamla Gårda på samma sätt som till exempel Haga bevarats. Det är viktigt att bygga ett bra samhälle, och om allt är dyrt blir det inte bra.

LÄS MER:

Så ska södra Gårda räddas – med fortsatt låga hyror

”Frihamnen är högintressant”

En nybyggd trea för 6 000 kronor

Läs också Svidande kritik mot dagens hyresstatistik i ny rapport Byggrush i Gårdsten

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.