Dåligt underhåll till Hyresnämnden

Sandviken ​En hyresgäst hos K/S Sweden Real Estate Portfolio i Österfärnebo vill ha drygt 7 000 kronor i ersättning för att hon under sex månader tvingades byta handdukar flera gånger per dygn under en läckande kran och ett läckande handfat i sitt badrum.

​Men det är inte bara läckande kranar och tvättställ som orsakat problem i kvinnans lägenhet. Redan för fem år sedan tog hon kontakt med Hyresgästföreningen för att få hjälp att kräva att den dåvarande hyresvärden åtgärdade hennes fönster som var så ruttna att hon varken vågade tvätta eller öppna dem.

När hon fick problem i badrummet i februari i år sökte hon återigen hjälp av Hyresgästföreningen och då visade det sig att inte heller den nye hyresvärden hade åtgärdat fönstren.

Läs ocksåTvå år av skräckupplevelser – nu vågar de inte använda hissen längre: ”Jag hade total panik, skrek och grät”Tudelad bild. Till vänster en lapp i ett trapphus där hyresgästerna uttrycker sitt missnöje med hissen. "Jävla bra skrivet". "Så jävla trött" har någon skrivit för hand. Till höger bild på hissen med öppen dörr.

I början av hösten var badrummet till slut ordnat men fönstren och väggarna är i så dåligt skick att det är till men i kvinnans boende skriver Hyresgästföreningens jurist till Hyresnämnden i Sundsvall.

I anmälan vill kvinnan att hon ersätts med drygt 7 000 kronor för omaket med vattenläckan och att hennes nuvarande värd K/S Sweden Real Estate Portfolio åläggs av Hyresnämnden att snarast åtgärda fönstren och väggen.

Läs också ”Var är vår hyresvärd?” – ingen svarar på hyresgästernas larm om kalla lägenheter Hyresrådet om bluffande familjen: "Möjligt att man borde se över reglerna" Hockeyproffsets rätt till förlängning: Grönt ljus för fortsatt andrahandsuthyrning Hyresgäst ger upp och flyttar – drar tillbaka viteskravet på en halv miljon kronor

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.