Därför klagar få hyresgäster på Laholmshem
Om Bostadssväriges klagomur kunde tala skulle den berätta om läckande kranar, störande grannar, söndriga spisar och mögliga badrum.
Hem & Hyras undersökning av 200 bostadsbolag visar att skånska värdar får flest klagomål. Bättre verkar det gå för kommunala Laholmshem. Här har endast en hyresgäst vänt sig till Hyresgästföreningen för att lösa en tvist.
Annons
Carina Ortenlöf har bott i flera av Laholmshems fastigheter. Hennes erfarenhet är att bolaget ger snabb service.
– Har jag problem och gör en felanmälan åtgärdas det snabbt. Sen kan servicen variera beroende på vilken vaktmästare som jobbar, säger Carina Ortenlöf.
– Har jag problem och gör en felanmälan åtgärdas det snabbt. Sen kan servicen variera beroende på vilken vaktmästare som jobbar, säger Carina Ortenlöf.
Vad är framgångsreceptet? Hem & Hyra ställde frågan till Laholmshems boservicechef, Michael Bengtsson.
– Vi åtgärdar felen snabbt. Hyresgästerna behöver aldrig ringa hit till kontoret utan de kontaktar vår personal direkt ute i bostadsområdena. Vi har bra entreprenörer, säger Michael Bengtsson.
– Vi åtgärdar felen snabbt. Hyresgästerna behöver aldrig ringa hit till kontoret utan de kontaktar vår personal direkt ute i bostadsområdena. Vi har bra entreprenörer, säger Michael Bengtsson.
Annons
Fakta:
Värdarna med flest ärenden
Här är de hyresvärdar i din region som får flest klagomål från Hyresgästföreningens medlemmar. Mätningen gäller perioden 8/10-06 till 8/10-07 och visar andelen ärenden per 1 000 lägenheterärdarna med flest ärenden
1 Heimstaden 38,942 Markarydsbostäder 25,38 3 Wallenstam 24,964 Brogripen Fastighets AB 16,315 Jefast i Helsingborg 13,336 Centerplan i Åstorp AB 12,17
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.