Det här klagar vi mest på

Nyheter ​Trasiga spisar, störande grannar och skyhöga hyror. Hem & Hyra har hela listan över hyresgästernas vanligaste klagomål.Hyresgästföreningen förhandlar inte bara hyror. En minst lika viktig uppgift är att hjälpa de tusentals hyresgäster som varje år blir osams med värden.
Hem & Hyra har gått igenom samtliga medlemsärenden som kom in till föreningen under det gångna året. Det i särklass vanligaste problemet medlemmarna vill ha hjälp med gäller brister i lägenheten.
Det kan vara alltifrån trasiga spisar till smutsiga tvättstugor. Brister stod för mer än hälften av samtliga ärenden under perioden.
Klagomålstoppens andra plats intas av störningar och gäller hyresgäster som störs av sina grannar.
Det finns tydliga geografiska skillnader när det gäller medlemmarnas klagomål. De i Stockholm står till exempel för tre av fyra ärenden om lägenhetsbyten, beroende på den ansträngda bostadsmarknaden i huvudstaden.
 
Har man väl fått tag på en hyresrätt släpper man den ogärna, vilket gör att den enda chansen att få tag på en ny lägenhet ofta är genom ett byte.
Men inte alla värdar går med på bytet, trots att hyresgästen har rätt till det om det finns tillräckliga skäl. Det är då Hyresgästföreningen kopplas in.
När det gäller ombildningsfrågor visar sig även det vara en utpräglad storstadsfråga. Nittiosju procent av alla ärenden som rör ombildning är från Stockholm eller Göteborgstrakten, visar Hem & Hyras granskning.
Ombildningsärenden är även den typ som procentuellt sett ökat mest, från 9 till 234 stycken på två år.
Totalt registrerades 18 540 medlemsärenden under perioden, en ökning med drygt 10 procent jämfört med förra året. Av dem gick drygt 1 100 vidare till hyresnämnd, tingsrätt eller annan instans.
Privata hyresvärdar är överrepresenterade i statistiken och står för två tredjedelar av ärendena under perioden.
 
 

Fakta: Flest Karlskronabor saknar grön oas

Vanligaste klagomålen:

1. Brister Det finns brister i lägenheten eller fastigheten som måste åtgärdas. Det kan röra sig om fel som uppkommit plötsligt eller sådana som beror på eftersatt underhåll.

2. Störningar Vi stör oss allt mer på våra grannar och det är värdens ansvar att åtgärda störningarna. Om ingenting görs åt problemet kan Hyresgästföreningen hjälpa till.
3. HyranHar du rätt hyra? Finns det ingen förhandlingsordning kan det vara svårt att veta. Hyresgästföreningen kan rycka ut och inspektera lägenheten.
4. HyresavtaletDet är inte alltid man är överens om vad som står i kontraktet. Tvisterna kan handla om till exempel rökförbud, förbud mot inneboende med mera.
5. Ändring av hyresvillkorÄr oftast hyresförhandlingar för hyresgäster vars hyresvärd saknar förhandlingsordning. Även frågor som rör förändringar i bostaden, som till exempel en borttagen tvättstuga.
6. Skadestånd När man flyttar från lägenheten är det inte ovanligt att värden kräver en på skadestånd. Det kan röra sig om fettfläckar på tapeten eller dålig flyttstädning.
7. Uppsägningar Värden har av någon anledning sagt upp kontraktet. Om hyresgästen inte går med på uppsägningen kan den vända sig till Hyresgästföreningen som tar tag i saken.
8. Ombyggnadsärenden  När värden vill bygga om måste den få hyresgästernas godkännande, något långt ifrån alla är villiga att ge. Hyresgästföreningen hjälper ofta till och för de boendes talan.
9. Lägenhetsbyten  Alla hyresgäster har rätt att byta sin hyresrätt. Värden kan dock neka ett byte om det inte finns tillräckliga skäl, något som ofta leder till tvister. 
10. Uppsägning En, två eller tre månaders uppsägningstid? Ofta uppstår tvister om uppsägningstiden när hyresgästen säger upp kontraktet.
11. Ombildning Det rör sig om mycket pengar och heta känslor. Då är det kanske inte så konstigt att det då och då uppstår konflikter vid ombildningar.
12. Förverkande  Värden anser att hyresgästen har förlorat rätten till lägenheten. Hyresgästen kanske anklagas för att ha stört sina grannar eller på något annat sätt misskött sig.
13. Skadestånd  Hyresgästen kräver värden på skadestånd. Fastighetsägaren är skyldig att se till så att huset är i gott skick. Om något händer kan värden bli ersättningsskyldig.
14. Lägenhetsyta Betalar du för rätt yta? Bara ögonmåttet räcker inte till och många medlemmar vänder sig till föreningen för att få det utrett.
15. Andrahandsuthyrning  Kanske ska du ut på en långresa och vill hyra ut lägenheten? Om värden vägrar att ge tillstånd, kan man vända sig till Hyresgästföreningen för att få hjälp.
16. Fel andrahandshyra  Storstädernas bostadsmarknad är rena vilda västern. Även andrahandshyresgäster får hjälp om det är så att de misstänker att de betalar för mycket i hyra.
17. Överlåtelse I storstäderna är det vanligt att man vill överlåta lägenheten till en vän eller släkting. Reglerna är hårda och det är svårt att få rätt, men ibland går det.
18. Otillåten användning Om du hyr en bostad ska den användas som just en bostad. I det här fallet kanske värden anklagar hyresgästen för att använda bostaden som affär.
19. Utebliven hyra Det är viktigt att betala hyran i tid. Inte minst med tanke på framtida referenser. Är du sen dröjer det inte länge innan värden kräver dig på pengar. Går det tillräckligt långt blir kronofogden inblandad.
20. Återbetalning av hyra  Lika lägenheter ska ha lika hyra. Men i bland stämmer inte det och hyran är för hög i jämförelse med andra framförhandlade hyror. Då har hyresgästen rätt till återbetalning.
21. Make/sambos rätt att ta över lägenhetenMedlemmar vänder sig ibland till föreningen för att få hjälp när värden säger nej till att låta make/sambo ta över lägenheten.
22. Deponering av hyraHur hög ska hyran egentligen vara? Vid en hyrestvist kan man deponera den del av hyran som man är oense om hos länsrätten.
23. Hyrestid Kom ni överens om sex eller sju månader? Ibland är första- och andrahandshyresgäster oense om hur lång tid kontraktet ska gälla vid uthyrning i andra hand.
24. Borgen För att få en lägenhet tvingas ibland en närstående till hyresgästen gå i borgen. När man vill att borgensförhållandet ska upphöra kan det ge upphov till tvister.

Fakta: UndersökningenUndersökningen gäller för perioden 20081008 – 20091008. Ärenden markerade som rådgivning är borttagna.
Ett medlemsärende kan liknas vid ett klagomål eller en tvist med värden eftersom hyresgästen vänt sig till Hyresgästföreningen för att få hjälp. Föreningen har drygt 540 000 medlemmar.

Läs också Uppsagd för att hunden ylar hemma i lägenheten - nu prövas fallet rättsligt Kvinnan klagade på ALLT – förgäves: ”Något hyresgästerna får tåla” Fläktproblem – då klagade mannen 2 000 gånger: ”Spräcka huvudet med basebollträ” Tvättstugan - platsen där smutsiga grannkonflikter gror Femdubblad väntetid för hjälp – en tredjedel av personalen sjuk

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.