Det här vill hyresgästerna ha hjälp med
Sedan 2009 har Hyresgästföreningen mätt föredelningen av juridiska ärenden. Fram till 2015 fanns inte tvister mellan hyresgästen och värden med bland frågornas topp fem.
– 2016 kom den typen av ärenden in på listan, säger Mikael Renqvist, jurist vid Hyresgästföreningen i Norrland med placering i Luleå.
– Dessutom rätt in på tredje plats.
Det är ett tecken på ett hårdare klimat för hyresgäterna i norra Sverige. Det konstaterar ärendehandläggaren Johan Hermansson, som jobbar främst i Västernorrland.
-Hyresvärdar runt om i landet har också generellt sett blivit tuffare när det gäller hyresavtal. Det handlar dels om inkomstkrav och andra krav de ställer på blivande hyresgäster för att ens komma på fråga, dels att de i många fall har blivit mer angelägna om att göra sig av med hyresgäster som inte sköter sig på ett eller annat sätt, säger han och Christian Strömberg, jurist Hyresgästföreningen, Jämtland, flikar in det som inte minst är oroande:
– Det märks också i statistiken kring tvister mellan hyresgäster och deras värdar.
Vad är det då hyresgästerna vill ha hjälp med? Hyresgästföreningen har listat fem i topp:
1. Brister i lägenheten och lägenhetens skick, till exempel att det är kallt, spisen är trasig, det är fuktskador eller att det är bristande underhåll av något slag som flagande tapeter eller dåliga golv.
2. Frågor kring hyror och nivåer.
3. Hyresavtalsfrågor, till exempel förlängning av hyresavtal, tvister när hyresgäster blir uppsagda, ändring av hyresvillkor.
4. Störningar av olika slag, som till exempel klagomål på grannar, tobaksrök, ljudstörningar från restaurang, hissar eller tvättstuga.
5. Hyresgästens skadeståndsansvar, dvs att hyresvärden kräver ersättning vid utflyttningen pga. påstående om onormalt slitage.
Hyresgästföreningen har, i Sveriges fyra nordliga län, haft 1033 medlemsärende hittills i år. Samma period förra året var det 974 st. En ökning med 6,1 procent. Rådgivningar i regionen är hittills i år 2675 stycken.