Det regnade in i sovrummet – hyresgäst får nära 90 000 kronor i ersättning

Enköping En man som under fyra års tid haft en vattenläcka i sovrumstaket får drygt 86 000 kronor i ersättning av hyresvärden Enköpings hyresbostäder, EHB.
Foto: Monika Steczkó/Pixabay
En hyresgäst hos EHB har fått ersättning på nära 90 000 kronor för en vattenläcka i sovrummet.

Varje gång det regnade droppade det in vatten genom taket hos Enköpingsbon. Han försökte flytta sängen men lyckades ändå inte undvika läckan. I stället slutade han använda sovrummet helt.

Flera gånger vände mannen sig till den kommunala hyresvärden Enköpings hyresbostäder, EHB för att få hjälp. Hyresvärden försökte upprepade gånger åtgärda takläckan, men den kom alltid tillbaka.

Läs ocksåRobin tog ensam striden mot hyresvärdens renovering: "Jag tycker att folk är för flata"Robin Wilhelmsson var chanslös mot värden när den ville renovera hans badrum.

Till slut tröttnade hyresgästen och lämnade in en ansökan om åtgärdsföreläggande till hyresnämnden i Västerås. Ett beslut om åtgärdsföreläggande skulle tvinga hyresvärden att åtgärda felet.

I ersättning för de fyra åren av takdropp krävde mannen en retroaktiv hyresnedsättning på 126 000 kronor, samt en nedsättning av månadshyran med 30 procent så länge felet inte är åtgärdat. Det motsvarar cirka 3 600 kronor i månaden.

Hyresnämnden lyckades få till en förlikning mellan parterna. EHB betalar 86 000 kronor i ersättning till hyresgästen. Bostadsbolaget måste även senast den sista mars åtgärda fuktfläckar i sovrumstaket på ett fackmannamässigt sätt.

Läs ocksåÖstersundshems tidigare vd räknar med att frias av hovrätten: "Det finns personal som vill att jag ska komma tillbaka"

Enköpings hyresbostäder uppger att vattenläckan är åtgärdad sedan december i fjol.

Enligt Irene Starborg, förvaltningschef på Enköpings hyresbostäder, är det bara den aktuella lägenheten i det nybyggda bostadsområdet som det regnar in i. Hon skriver i ett mejl till Hem & Hyra att detta har varit ett långvarigt problem som uppstått när det regnat mycket och blåst hårt.

– Vår entreprenör PEAB har utfört flera utredningar och åtgärder för att förhindra läckage i den aktuella lägenheten men tyvärr utan ett varaktigt resultat.

Läs ocksåSkuldsatt värd har försökt höja hyrorna i över två år – måste nu börja om

Varför har det tagit så lång tid att åtgärda läckan?

– Eftersom det kan gå långa perioder utan att det läcker in så har det varit svårt att utvärdera om senaste åtgärd fungerat eller inte, skriver Irene Starborg i mejlet.

 

 

Läs också Den minderåriga flickan ska ha terroriserat sina grannar – nu riskerar familjen vräkning: ”Ett väldigt udda case” Raggade utsatta hyresgäster hos socialen – fick napp i Göteborg

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.