Felaktiga mätare ger höga räkningar
– Det är ett misstag som gjorts på arbetsplatsen och beror på den mänskliga faktorn, säger Magnus Hjelmgren, bostadsbolagets vd.
Annons
Han lovar nu att de drabbade hyresgästerna ska få pengarna tillbaka och att de hyresgäster som har betalt för lite inte kommer att krävas på återbetalning.
Hur många hyresgäster som är berörda är i dagsläget inte klarlagt, men Marks Bostads AB lovar att gå till botten med det.
– Vi har under en längre tid sökt efter felkällan, säger han.
För att spara på energin har det allmännyttiga Marks Bostads AB installerat individuella vattenmätare i en handfull bostadsområden i Skene, Kinna, Rydal och Hyssna.
– Det är också en rättvisefråga. De hyresgäster som gör åt mer vatten får betala för det. Den besparing som görs hamnar direkt i hyresgästernas plånbok.
Hyresgästerna kan varje månad på hyresavin följa hur de ligger till.
Åtgången är baserad på ett genomsnitt i Sabo, de allmännyttiga bostadsföretagens organisation. När systemet införs byts alla vattenkranar och toalettstolar ut, mot mindre energiförbrukande. I framtiden kommer systemet att införas i fler bostadsområden.
Hyresgästföreningen är positiv till att individuella mätningar av vatten och värme införs.
– Men hyresgästerna måste ges rätt förutsättningar, säger Ann-Christin Josefsson, förhandlare.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.