Felsortering kostar miljoner
Under många år har bostadsbolaget haft problem med hyresgäster som inte sopsorterat rätt. Nu har även renhållningsverket tröttnat och sedan januari månad i år tar de ut en straffavgift för varje felsorterat sopkärl. Om ingenting görs beräknas straffnotan landa på cirka tre miljoner kronor. En nota som kommer att betalas av ABK:s hyresgäster.
ABK:s informatör Jonas Rosenberg åkte själv med på en sophämtningstur:
− Ett vanligt fel är att många tycker att matavfallspåsen blir fuktig, går sönder och då stoppar man ner den i en plastpåse.
− Ett annat är att man slänger fel saker som konservburkar och plast i matavfallet. Det känns inte rimligt att ABK och i förlängningen hyresgästerna ska ta kostnader på flera miljoner, säger han.
Därför har bostadsbolaget anställt sju miljövärdar som sedan mars månad har gett sig ut på en informationskampanj. Uppdraget är att knacka på hos cirka 1 800 hyresgäster i bostadsområdet Gamlegården för att informera om sopsortering.
Annons
Miljövärdarna kommer även att finnas vid sopstationerna på de tider då flest sopor slängs.
Annons
Projektet kommer att pågå i sex månader. Om informationskampanjen blir lyckad kan liknande insatser göras på fler av ABK:s bostadsområden i framtiden.
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.