Annons

Fler klagar på Hyresgästföreningen

Nyheter ​Närmare 900 medlemmar framförde förra året mer eller mindre kritiska synpunkter på Hyresgästföreningens insatser. Kommentarerna gällde främst den hyresjuridiska rådgivningen, och föreningens sätt att bemöta medlemmen.

​Hyresgästföreningen har närmare 540 000 medlemmar och omkring 750 anställda landet runt. Sedan några år har hanteringen av klagomål systematiserats. Avsikten är att hitta och korrigera systematiska problem på ett tidigt stadium.

Annons
En tredjedel av klagomålen gällde föreningens hyresjuridiska rådgivning. Var fjärde klagande var missnöjd med föreningens sätt att bemöta medlemmen.
– Det är viktigt att analysera synpunkter från medlemmar och andra. det säger Susanna Skogsberg, förbundsjurist och från 1 april ansvarig för hanteringen av klagomål.
– Närmare 900 synpunkter är ju många, men ska ses mot bakgrund av att Hyresgästföreningen är en stor organisation med väldigt många dagliga kontakter.
– Men även om det bara gällt ett fåtal klagomål kan vi ha något att lära, säger Skogsberg.
 

Annons
Läs också Värd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt” Nu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig" Nytt hovrättsbeslut: Dålig förvaltning stoppar inte årlig hyreshöjning Hyresgästbasen pratade på SD-konferens: ”Viktigast är kampen mot marknadshyror” Susannes hyresvärdar bryter mot lagen om och om igen – nu krävs de på extra stort skadestånd: ”Jag förstår inte varför de gör detta”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.