Fler klagar på Hyresgästföreningen

Nyheter ​Närmare 900 medlemmar framförde förra året mer eller mindre kritiska synpunkter på Hyresgästföreningens insatser. Kommentarerna gällde främst den hyresjuridiska rådgivningen, och föreningens sätt att bemöta medlemmen.

​Hyresgästföreningen har närmare 540 000 medlemmar och omkring 750 anställda landet runt. Sedan några år har hanteringen av klagomål systematiserats. Avsikten är att hitta och korrigera systematiska problem på ett tidigt stadium.

En tredjedel av klagomålen gällde föreningens hyresjuridiska rådgivning. Var fjärde klagande var missnöjd med föreningens sätt att bemöta medlemmen.
– Det är viktigt att analysera synpunkter från medlemmar och andra. det säger Susanna Skogsberg, förbundsjurist och från 1 april ansvarig för hanteringen av klagomål.
– Närmare 900 synpunkter är ju många, men ska ses mot bakgrund av att Hyresgästföreningen är en stor organisation med väldigt många dagliga kontakter.
– Men även om det bara gällt ett fåtal klagomål kan vi ha något att lära, säger Skogsberg.
 

Läs också Hyresgästföreningen stäms – vägrar lämna ut alla handlingar om hyran Droppen blev när två tvättmaskiner blev en: "Går inte i ett hyreshus" Kritiserad förhandlingsmodell ska utvärderas internt Så ska hyresgästernas trygghet bli en valfråga: ” Vi står vid ett vägskäl” Trots chockhöjningar: Hyresgästföreningen ska inte förhandla parkeringshyror

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.