Gotlandshems nya hemsida försenad
Den nya hemsidan skulle ha varit klar under våren.
– Vi skjuter på lanseringen så att vi får med det mesta av det som vi vill ha med, säger Erik Waldener, IT-ansvarig hos kommunägda bostadsbolaget Gotlandshem.
Den nya hemsidan bygger till stora delar på funktioner som hyresgästerna själva har efterfrågat. Det gäller bland annat möjligheten att boka tvättstugetid via nätet.
– Det kommer vara möjligt för alla hyresgäster som bor där det finns tvättstugor med elektroniskt bokningssystem.
Enligt Erik Waldener berör det ungefär en tredjedel av bolagets drygt 5 000 lägenheter.
Det ska också finnas en statistikfunktion där var och en kan söka på olika lägenheter och få svar på hur lång kötiden varit för just dessa.
– På så sätt kan man få en bild av hur länge man måste vänta på lägenhet i olika områden.
Det är också något som hyresgäster har efterlyst.
Dessutom ska det vara möjligt att göra felanmälan via nätet, men den funktionen kommer inte att vara klar när hemsidan lanseras. Tekniskt sett är frågan löst, men Gotlandshem arbetar fortfarande med att bygga upp ett system för hur anmälningarna ska tas emot och behandlas. Enligt Erik Waldener är målsättningen att felanmälan via hemsidan ska vara tillgängligt någon gång under nästa år.