Gratis badrum för hyresgäster

Tyresö För många hyresgäster kostar ett nytt badrum skjortan. Men Tyresö Bostäder fortsätter renovera badrum utan att höja hyran.

 – Vi bjuder hyresgästerna på nya ytskikt och kakel eftersom vi tycker det ingår i underhållet. Sedan byter vi inte stammar eftersom det inte behövs, säger Björn Andersson vd för bolaget.

Ett starkt bidragande skäl till att bostadsbolaget inte höjer hyran är att de renoverar badrummen snabbt och billigare med den så kallade 8-dagarsmetoden. Metoden går ut på att minska spilltiderna vid renoveringen som inte tar mer än åtta dagar. Metoden infördes av Lars Gustafsson, underhållschef på Tyresö Bostäder, som fick idén under sin tid på Svensk Bil-provning.

Läs ocksåHyresgästföreningen på krigsstigen mot Willhems hyror: "Rabatterna bevisar att hyrorna är för höga"Under medlemsveckan i maj knackade Ester Sandström, Jesper Lissmark, Moa Holm och Thomas Grinderslev dörr hos Willhems hyresgäster i Druvefors. "Engagemanget kring de rabatterade hyrorna var stort", säger förhandlaren Jesper Lissmark.

– Undantaget är när det är fukt i badrummet och det behöver torkas upp, då tar det längre tid, säger Björn Andersson.

Gratisrenoveringen av badrum var tidigare i fara eftersom lagen om offentlig upphandling, LOU, krävde att bostadsbolaget gjorde en ny upphandling av byggtjänster. Byggbolaget som är inarbetat med 8-dagarsmodellen riskerade då att bytas ut mot ett bolag som inte var inkört på metoden eller inte skulle klara av att utföra arbetet lika snabbt och billigt.

Läs också Dörrknackning om renovering skapar oro i deras område Egna experter hjälpte inte – hyresgäster förlorar tvist om renovering: ”Tänker inte ge upp” Barbro, 73, får ta trapporna i åttavåningshuset när hissen är avstängd: "Jag tar ett steg i taget" Efter 40 år renoveras deras förfallna fönster – men hyresgästerna måste betala: "Vi känner oss överkörda"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.