Gratis badrum för hyresgäster

Tyresö För många hyresgäster kostar ett nytt badrum skjortan. Men Tyresö Bostäder fortsätter renovera badrum utan att höja hyran.

 – Vi bjuder hyresgästerna på nya ytskikt och kakel eftersom vi tycker det ingår i underhållet. Sedan byter vi inte stammar eftersom det inte behövs, säger Björn Andersson vd för bolaget.

Ett starkt bidragande skäl till att bostadsbolaget inte höjer hyran är att de renoverar badrummen snabbt och billigare med den så kallade 8-dagarsmetoden. Metoden går ut på att minska spilltiderna vid renoveringen som inte tar mer än åtta dagar. Metoden infördes av Lars Gustafsson, underhållschef på Tyresö Bostäder, som fick idén under sin tid på Svensk Bil-provning.

Läs ocksåDe står ensamma mot värden – snart krymper deras badrumAnders Gullmarsvik, Johanna Ek-Pettersson, Ludvig Andersson Lindgren, Fanny Mellgren Sjödahl och Carin Jacobsson för sin egen talan i hyresnämnden i Göteborg. "Även om det inte bär frukt är det viktigt att visa att vi inte köper det här", säger Fanny som ingått i samrådsgruppen. De är starkt kritiska till bristen på inflytande inför renoveringen.

– Undantaget är när det är fukt i badrummet och det behöver torkas upp, då tar det längre tid, säger Björn Andersson.

Gratisrenoveringen av badrum var tidigare i fara eftersom lagen om offentlig upphandling, LOU, krävde att bostadsbolaget gjorde en ny upphandling av byggtjänster. Byggbolaget som är inarbetat med 8-dagarsmodellen riskerade då att bytas ut mot ett bolag som inte var inkört på metoden eller inte skulle klara av att utföra arbetet lika snabbt och billigt.

Läs också Jeanette har kollektiv med "all inclusive" i sin sjurummare - blev uppsagd av värden Värden skyllde på byggplaner för att tömma huset – Julia, Ewa och Conny betalar priset Standard eller onödig lyx med handdukstork – olika beslut i samma hyresnämnd Hälften av hyresgästerna säger nej – får ändå nytt badrum och högre hyra

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.