Här anmäls flest fel till värden

Västra Götaland Har du bett värden laga en droppande kran eller fixa stoppet i avloppet? Du är inte ensam. Förra året anmälde hyresgäster i Västsverige över 300 000 fel till sin hyresvärd.
Foto: Andreas Carlsson
Christopher Berg, som jobbat som Bovärd hos Familjebostäder i Göteborg i mer än 14 år, passar på att dra åt skruvarna i köksluckorna.

Hem&Hyra har frågat samtliga kommunala värdar i Västsverige hur många felanmälningar de fick in från sina hyresgäster förra året.

Flest fel per lägenhet hade Mölndalsbostäder. Förvaltningschefen Åke Viggedal menar dock att det finns en enkel förklaring.
– I vårt system kan vi inte skilja mellan fel inrapporterade av våra hyresgäster, och felanmälningar och beställningar från våra fastighetsskötare. Det är nog därför siffran blir så hög, säger han.

Läs ocksåÖstersundshems tidigare vd räknar med att frias av hovrätten: "Det finns personal som vill att jag ska komma tillbaka"

Mölndalsbostäders mål är att återkoppla till hyresgäster som lämnat in en felanmälan inom två arbetsdagar.
– Men sedan kan det förstås ta längre tid än så innan vi faktiskt fixar felet i fråga. Hyresgästen behöver exempelvis vara hemma för att vi ska kunna komma in och titta, förklarar Åke Viggedal.

Kungsbackas bostadsbolag, Eksta, har minst antal felanmälningar per lägenhet av alla kommunala värdar i Västsverige.
– Jag tror det beror på två saker. Våra fastigheter är inte särskilt gamla, och sedan har vi haft ett bra kontinuerligt underhåll, säger vd Christer Kilersjö.

Möjligheten att felanmäla är en av fördelarna med hyresrätten, tycker han.
– Du ringer in, och några dagar senare är problemet fixat. Det är en stor skillnad jämfört med ett ägt boende.

Läs ocksåRaggade utsatta hyresgäster hos socialen – fick napp i Göteborg

Suzan Rasul är jurist på Hyresgästföreningen. Hon understryker att det är viktigt att höra av sig om fel i boendet.
– Som hyresgäst har du en skyldighet att anmäla brister i din lägenhet. Låter du bli att anmäla en skada kan du i värsta fall bli skadeståndsskyldig, om din underlåtenhet att felanmäla ledde till att skadan blev omfattande, säger hon.

Bolag har olika system för hur man rapporterar in fel. Suzan Rasul förklarar att det är viktigt att följa anvisningarna.
– Om det skulle bli någon tvist mellan dig och din värd är det bra att kunna visa att du följt rutinerna.

SÅ MÅNGA FEL ANMÄLDES PER LÄGENHET 2017

Läs ocksåTvå år av skräckupplevelser – nu vågar de inte använda hissen längre: ”Jag hade total panik, skrek och grät”Tudelad bild. Till vänster en lapp i ett trapphus där hyresgästerna uttrycker sitt missnöje med hissen. "Jävla bra skrivet". "Så jävla trött" har någon skrivit för hand. Till höger bild på hissen med öppen dörr.
Bostadsbolag Kommun Antal felanmälningar per lägenhet
Mölndalsbostäder Mölndal 5,1
Familjebostäder Göteborg 4,1
Orustbostäder Orust 4,0
Stenungsundshem Stenungsund 3,8
Gårdstensbostäder Göteborg 3,5
Kungälvsbostäder Kungälv 3,3
Varbergs Bostad * Varberg 2,9
Bostadsbolaget Göteborg 2,6
Partillebo Partille 2,3
Öckerö Fastigheter Öckerö 2,3
Förbo Mölndal, Härryda, Lerum, Kungälv 2,3
Alebyggen Ale 2,1
Poseidon Göteborg 2,0
SGS Studentbostäder Göteborg, Mölndal 1,8
Tjörns Bostads AB Tjörn 1,4
Eksta * Kungsbacka 1,2

* Siffrorna för Eksta och för Varbergs Bostad avser perioden jan-nov 2017.

Läs också ”Var är vår hyresvärd?” – ingen svarar på hyresgästernas larm om kalla lägenheter Gunnar och Gunnel kämpar för att få följa folkbokföringslagen: "Det är så stolligt"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.