Här anmäls flest fel till värden

Västra Götaland Har du bett värden laga en droppande kran eller fixa stoppet i avloppet? Du är inte ensam. Förra året anmälde hyresgäster i Västsverige över 300 000 fel till sin hyresvärd.
Foto: Andreas Carlsson
Christopher Berg, som jobbat som Bovärd hos Familjebostäder i Göteborg i mer än 14 år, passar på att dra åt skruvarna i köksluckorna.

Hem&Hyra har frågat samtliga kommunala värdar i Västsverige hur många felanmälningar de fick in från sina hyresgäster förra året.

Flest fel per lägenhet hade Mölndalsbostäder. Förvaltningschefen Åke Viggedal menar dock att det finns en enkel förklaring.
– I vårt system kan vi inte skilja mellan fel inrapporterade av våra hyresgäster, och felanmälningar och beställningar från våra fastighetsskötare. Det är nog därför siffran blir så hög, säger han.

Läs ocksåHyreshusen har lämnats åt sitt öde – här är kommunens extrema lösning: ”Då får de stämma oss”Tredelad bild. Den största bilden visar en grävskopa med förare, framför skalet av ett hus. På de två andra bilderna ser man dels skalet av ett hus med en massa grönska framför, dels en trappuppgång som är helt nedklottrad.

Mölndalsbostäders mål är att återkoppla till hyresgäster som lämnat in en felanmälan inom två arbetsdagar.
– Men sedan kan det förstås ta längre tid än så innan vi faktiskt fixar felet i fråga. Hyresgästen behöver exempelvis vara hemma för att vi ska kunna komma in och titta, förklarar Åke Viggedal.

Kungsbackas bostadsbolag, Eksta, har minst antal felanmälningar per lägenhet av alla kommunala värdar i Västsverige.
– Jag tror det beror på två saker. Våra fastigheter är inte särskilt gamla, och sedan har vi haft ett bra kontinuerligt underhåll, säger vd Christer Kilersjö.

Möjligheten att felanmäla är en av fördelarna med hyresrätten, tycker han.
– Du ringer in, och några dagar senare är problemet fixat. Det är en stor skillnad jämfört med ett ägt boende.

Läs ocksåLars hiss har stått still i flera år: "Klart man förväntar sig att en hiss ska fungera om det finns en"

Suzan Rasul är jurist på Hyresgästföreningen. Hon understryker att det är viktigt att höra av sig om fel i boendet.
– Som hyresgäst har du en skyldighet att anmäla brister i din lägenhet. Låter du bli att anmäla en skada kan du i värsta fall bli skadeståndsskyldig, om din underlåtenhet att felanmäla ledde till att skadan blev omfattande, säger hon.

Bolag har olika system för hur man rapporterar in fel. Suzan Rasul förklarar att det är viktigt att följa anvisningarna.
– Om det skulle bli någon tvist mellan dig och din värd är det bra att kunna visa att du följt rutinerna.

SÅ MÅNGA FEL ANMÄLDES PER LÄGENHET 2017

Läs ocksåHyresvärd tvingas till femårig åtgärdsplan – juristen: "Fruktansvärd boendesituation"Tangen Fastigheter AB i Strömstad. Tova Edholm, jurist på Hyresgästföreningen.
Bostadsbolag Kommun Antal felanmälningar per lägenhet
Mölndalsbostäder Mölndal 5,1
Familjebostäder Göteborg 4,1
Orustbostäder Orust 4,0
Stenungsundshem Stenungsund 3,8
Gårdstensbostäder Göteborg 3,5
Kungälvsbostäder Kungälv 3,3
Varbergs Bostad * Varberg 2,9
Bostadsbolaget Göteborg 2,6
Partillebo Partille 2,3
Öckerö Fastigheter Öckerö 2,3
Förbo Mölndal, Härryda, Lerum, Kungälv 2,3
Alebyggen Ale 2,1
Poseidon Göteborg 2,0
SGS Studentbostäder Göteborg, Mölndal 1,8
Tjörns Bostads AB Tjörn 1,4
Eksta * Kungsbacka 1,2

* Siffrorna för Eksta och för Varbergs Bostad avser perioden jan-nov 2017.

Läs också Småbarnspappan Hussein tröttnade på att frysa – värden är utomlands och betalar inte räkningarna Ökända värden dödförklarade sig själv: ”Rätt skönt att vara avliden faktiskt”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.