Heimstaden fick genom högre hyror i Malmö

Malmö Konflikten slutade med en kompromiss: 1,85 procent. Så mycket höjs hyrorna från den 1 juni för cirka 2 200 av Heimstadens hyresgäster i Malmö.

UPPDATERAD. Hyresgästföreningens uppgörelse berör endast de av Heimstadens hyresgäster som fortsatte att betala den gamla hyran, knappt 500, men Heimstaden har valt att införa samma hyresnivå för resterande hyresgäster, omkring 1 700.

– Detta är en kompromiss, vi ville inte riskera en större höjning i hyresnämnden, säger Dorthe H Romare, förhandlingschef på Hyresgästföreningen.

Läs ocksåHöjd hyra trots dålig skötsel - Hyresgästföreningen uppmanar boende att inte betalaEn dam står på sin terrass.

Det var i våras som Heimstadens förhandlingar med Hyresgästföreningen bröt ihop. Bolaget valde då att direktavisera, alltså gå ut med nya hyror direkt hyresgästerna. Hyresgästföreningen svarade med att i informationsbrev, tidningsannonser och genom dörrknackning uppmana hyresgästerna att fortsätta betala den gamla hyran.

Trots detta valde cirka 1 700 av de drygt 2 200 berörda hyresgästerna att betala den nya hyran. Det försvårade Hyresgästföreningens förhandlingsläge, menar Dorthe H Romare.

– När så många accepterat höjningen är det svårare att få rätt i hyresnämnden helt enkelt. 

Läs ocksåWladimir tog strid mot hyreshöjningen – det lönade sigBilden visar Hyresgästen Wladimir Valdebenito, Victoriahem.

Ändå vill hon inte se förlikningen som ett nederlag för Hyresgästföreningen. Hon påpekar att höjningen som gäller från juni utslaget över hela året motsvarar en höjning på 1,55 procent från den 1 april vilket var uppgörelsen med de andra Malmövärdarna.

Men samtidigt blir ju hyresnivån högre. Innebär inte detta att det lönar sig att bråka om man vill ha ett högre avtal?

– Om alla värdar skulle hålla på som Heimstaden gjort skulle vi få totalt kaos i hyressättningen så detta är inget vi vill se att hyresvärdarna använder som taktik. En seriös värd direktaviserar inte.

Läs ocksåTvisten om Uppsalahems hyror löst: ”Vart det så jäkla högt?”En tudelad bild. Den till vänster föreställer en hand som håller i sedlar. Den till höger föreställer en 60-årig kvinna med rödbrunt axellångt hår med sidbena och glasögon. Hon tittar allvarligt in i kameran.

Patrik Hall, vd på Heimstaden, är nöjd med uppgörelsen.

– Vi är nöjda med nivån. Vi hade aviserat med i genomsnitt 1,85 procent och det är så uppgörelsen blev också.

Han tycker att Hyresgästföreningen gett en skev bild av Heimstadens agerande.

– Jag är besviken över deras sätt att dela in fastighetsägare i seriösa och oseriösa. Det finns det ingen grund för, vi hade från början lagt ett balanserat bud och vi har inte fått mer än de flesta i Malmö, säger han och syftar på Hyresgästföreningens uppgörelse med MKB och de andra privata värdarna. 

Det avtalet innebar en hyreshöjning med 1,55 procent med möjlighet till att göra tillägg eller avdrag göras med 0,45 procent från grundhöjningen för varje enskild fastighet utifrån hur nöjda hyresgästerna var med skötseln. I praktiken har de flesta fått maximala två procent, enligt Patrik Hall. 

På Heimstadens hemsida skriver bolaget under rubriken ”du som accepterat vårt hyresförslag blir totalvinnare!” att hyreshöjningen nu ändras för alla hyresgäster till 1,85 från 1 juni, även de som tidigare accepterat bolagets bud på mellan 1,3 och 2,4 procent. För de hyresgäster som ursprungligen fick en lägre höjning utgår en rabatt under resten av året. Och hyreshöjningen som redan betalts för april, maj och juni återbetalas.

– För oss är det viktigt att behandla hyresgästerna lika, säger Patrik Hall

Hyresgästerna som accepterade den direktaviserade hyran kommer dessutom året ut att erhålla en rabatt på 12 kronor per månad. Hos hyresvärdar som förhandlar med Hyresgästföreningen utgör nämligen alltid 12 kronor av månadshyran en hyressättningsavgift som går till Hyresgästföreningen för att täcka arbetet med att förhandla hyrorna. Eftersom ingen förhandling skett för cirka 1 700 hyresgäster slipper dessa att betala avgiften.

Läs också Här tvingar hyresgästerna fram bättre underhåll – Heimstaden måste åtgärda brister Fuktigt och dragigt i Camillas lägenhet – hyresvärden: "Det ber vi om ursäkt för"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.