Hjälp till 200 medlemmar – värt miljoner
I Hyresgästföreningens medlemskap ingår – inte bara medlemstidningen Hem & Hyra – utan även fri juridisk hjälp av föreningens jurister. När hyresgästerna inte lyckas komma överens med sin hyresvärd är de välkomna att ta kontakt med juristerna så att de istället kan föra deras talan.
Det kan handla om allt från hyressänkning på grund av skadedjur till byte av trasig eller gammal spis.
Ibland räcker det med ett telefonsamtal till värden, men ibland drivs ärenden vidare till hyresnämnden och kanske ännu längre än så om det blir nödvändigt.
Alla ärenden handlar naturligtvis inte om kronor och ören, men i de fall de gjort det så har Hyresgästföreningen räknat ut hur mycket i pengar deras hjälp har gett de medlemmar som de företrätt. Ett sånt ärende kan till exempel handla om en felaktig hyreshöjning där hyresgäster har fått tillbaka tusentals kronor retroaktivt efter ett domslut i hyresnämnden.
Johan Hermansson, Hyresgästföreningens ärendehandläggare i Sundsvall tycker att det känns bra att hans och kollegornas kompetens gör skillnad.
– Det ger en verklig medlemsnytta att få rätt i dessa tvister, säger han.
Summan av fjolårets insatser gav närmare 1,8 miljoner vid tvister där utfallet blivit till medlemmens fördel. Sammanlagt handlar det om cirka 200 olika ärenden.
2015 var summan drygt 1,2 miljoner, vilket innebär en ökning under fjolåret med 40 procent.
Jämtland/Härjedalen: 281 692 kr
Västernorrland: 593 237 kr
Västerbotten: 592 521 kr
Norrbotten: 295 543 kr.