Annons

Hotet från ovan

Nyheter Med stigande temperaturer, följer fallande istappar. Vem är egentligen skyldig att se till så hyresgästerna riskfritt kan gå på gatan? Hem & Hyra reder ut ansvarsfrågan.​
Risken för att istappar ska bildas är som störst när temperaturen växlar och rör sig runt noll grader. Då smälter snön på taken och skapar stora istappar vid takrännorna. 
Men vem är egentligen ansvarig för att se till så att Sveriges alla hyresgäster riskfritt kan gå på gatorna.
– Det är fastighetsägarens ansvar att se till så att inte snö och is ramlar ner i huvudet på folk, förklarar Tore Ljungkvist, vice vd på Fastighetsägarna i Stockholm, de privata hyresvärdarnas branschorganisation.
– Sedan kan fastighetsägaren i sin tur ha delegerat ansvaret till en entreprenör, säger han.
 
Så var fallet i januari 2002 då en 14-årig pojke avled sedan han träffats av en istapp på Drottninggatan, i centrala Stockholm. Domstolen slog då fast att det var den anlitade plåtslagarfirman som bar ansvaret för olyckan, eftersom de inte gjort tillräckligt för att hålla taket fritt från snö och is.
I Stockholm finns en särskild istappsjour bemannad dygnet runt dit uppmärksamma hyresgäster kan vända sig för att rapportera istappar och snöras.
 
En sådan jour saknas på andra ställen i Sverige, men Hyresgästföreningens jurist Susanna Skogsberg råder hyresgäster i övriga landet att ta kontakt med den egna värden om man är orolig för nedfallande istappar.
– Ja, det är hyresvärdens ansvar att åtgärda det, säger hon.
 
 

Annons
Annons
Fakta: Sextio procent dyrare hyra i andra hand

Fakta: Istappsjouren

Istappsjouren är ett tjänst dit allmänheten i Stockholm kan vända sig för att rapportera istappar och snöras. Jouren kontaktar sedan ansvarig fastighetsägare eller förvaltare.Telefonnumret är 08-503 802 80.

Läs också Mimer höjer hyrorna med 5 procent – vice vd:n: ”Jag tycker att vi har landat på en nivå som är schysst” Dubbelhöjning ger årets högsta hyreshöjning hittills: ”Vi låg lägre än andra förra året” Deras hiss fastnar en gång i veckan – trots åratal av felanmälningar Marianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde” Fördubblad p-avgift efter bostadsbolagets räntesmäll – hyresgästen Nathalie: ”Känns väldigt överdrivet”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.