Annons

Husvärd på MKB bluffade till sig vitvaror

Malmö Mannen beställde vitvaror genom sitt jobb hos fastighetsbolaget. Men utrustningen hamnade aldrig hos hyresgästerna. Nu åtalas han för trolöshet mot huvudman.

Kyl, spishäll, tvätt- och diskmaskin – varorna beställdes till fastighetsbolaget MKB:s hyresgäster i stadsdelen men kom aldrig fram till lägenheterna. Genom sin anställning kunde mannen beställa på faktura från leverantörerna. Notan för affärerna hamnade sedan hos arbetsgivaren.

Men det fanns aldrig något behov av att göra de sex beställningarna. Enligt åtalet, som är rubricerat som trolöshet mot huvudman, har mannen tillägnat sig utrustningen själv.

ANNONSTips för att njuta fullt ut av din båtsemester

Händelserna utspelade sig för över två år sedan och det var arbetsgivaren som upptäckte att något inte stämde i en intern granskning av ekonomin. Enligt förundersökningen ska MKB även ha fått tips av ”värstingarna” i området om att husvärden betedde sig märkligt och hämtade ”grejer” på kvällstid.

Enligt åklagarens beskrivning har mannen “missbrukat sin förtroendeställning och skadat MKB”. Fastighetsbolaget har nu riktat ett skadeståndskrav på 35 000 kronor till mannen.

Annons

Margaretha Söderström, kommunikationschef på MKB, meddelar att mannen har fått sparken och inte längre jobbar kvar. Sedan historien med den försvunna utrustningen har bostadsbolaget ändrat sina rutiner för beställningar.

Läs ocksåHotfull hyresgäst hängde upp rysk flagga: ”Skydd mot solen” - tvingas flyttaRysslands flagga och händer som river ett hyreskontrakt itu.

”Det finns inga vattentäta system, det upptäcktes av oss själva. Nu har vi dubbelattest och utökade stickprovskontroller”, skriver Margaretha Söderström i ett mejl.

Den åtalade nekar till brott men medger att han beställde saker. Han menar att förklaringen till att vitvarorna inte finns i de nämnda lägenheterna är att de förmodligen har använts som “utbytesmaskiner” i andra bostäder. 

Annons

Flera hyresgäster har vittnat i polisförhör om att de inte har sett röken av den försvunna utrustningen som i beställningarna beskrivits som att den varit avsedd för dem. En persienn som fakturerades arbetsgivaren beställdes direkt till den före detta husvärdens egen bostad.

Läs ocksåHyresvärden om Lenas skräckdygn på toaletten: ”Helt fruktansvärt”Margareta Söderström, kommunikationschef på MKB.
Läs också Lena, 69, inlåst på toaletten i fyra dygn - värden struntade i slitna låset: ”Total panik” Trängde sig in hos grannkvinnan – togs i kragen och blev utkastad Efter ett år – nu ska hyresvärden äntligen laga Bjoerns bidé: ”Duschen fyller inte samma funktion”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.