Hyresgäst anklagades för vanvård – får bo kvar
Bostadsrättsföreningen i centrala Malmö menade att hyresgästen vanvårdat sin lägenhet och sade därför upp henne. Men hyresgästen nekade till anklagelserna och vägrade att flytta. Därför tvingades hyresvärden, i det här fallet bostadsrättsföreningen, att vända sig till hyresnämnden som nu har prövat fallet.
Enligt bostadsrättsföreningen fanns det en lång rad brister i lägenheten, orsakade av hyresgästen. Det handlade bland annat om en skadad toalettstol, kakelplattor som trillat ned, borrhål i badrumsväggarna, en trasig ugn och vattenskadade innerdörrar som svällt efter att hyresgästen torkat sin tvätt på dörrarna. Hyresgästen höll med om att det fanns brister men att hon påtalat dessa flera gånger för för värden att få dessa åtgärdade men att hyresvärden inte gjort något för att fixa bristerna. Hyresvärden ansåg dock att det var hyresgästen som inte hade släppt in hantverkarna.
Efter att hyresnämnden besiktigat lägenheten höll de med om att det fanns brister och att lägenheten varit utsatt för ett ”påtaligt slitage” de senaste åren. Men med tanke på att det bor en sexbarnsfamilj i en trerumslägenhet menar nu nämnden att det inte är särskilt konstigt att den slits. Hyresgästen har också anmält felen både till värden och via Hyresgästföreningen. Hyresnämnden menar i sitt beslut att värden inte har kunnat bevisa att det handlar om vanvård och därför får hyresgästen bo kvar.