Hyresgäst krävs på 41 000 kronor för slitage
Lägenheten på Nidarosgatan i Husby är en historia kantad av många om och många men. Beroende på tidpunkten i händelseförloppet och vem i hyresvärdens organisation som svarat på frågor har beskeden varierat om vad som ska göras, vem som ska göra det – och när.
Klart är att lägenheten som Paula Perez de Arce hyrt i 19 år är sliten och har problem med kackerlackor. Dessutom har den en vattenskada i köket. När saken prövades i hyresnämnden i november i fjol gick värden D. Carnegie med på vissa renoveringar, kackerlackorna skulle bort och vattenskadan kontrolleras. Men när ärendet följdes upp i hyresnämnden för några veckor sedan kunde hyresvärdens nya ombud inte presentera några utförda insatser alls.
Det blev istället ett möte där hyresvärdens ombud försökte föra över ett stort ansvar på hyresgästen. Både för onormalt slitage och att hyresgästen inte följt Anticimex rutiner.
Hyresrådet noterade bristen på framsteg med viss irritation och nämnden beslutade om snabb besiktning och att hyresvärden skulle presentera både en åtgärdsplan och sina krav i övrigt inom en vecka. Paula Perez de Arces ombud på hyresgästföreningen, Torbjörn Larsson, fick därefter ytterligare en vecka på sig att bemöta kraven.
Dessa två veckor har nu gått och en mycket stor del av renoveringens kostnad ska, enligt värdens ombud Marzena Brar, läggas på Paula Perez de Arce. Närmare bestämt: 41 868 kronor för överslitage, avvikande färgkulörer och åsamkade skador. Exklusive köket som nu ersätts efter vattenskadan. Det är ett belopp och en inställning som inte Torbjörn Larsson går med på.
– Efter många år av tystnad och ett uteblivet underhåll vill hyresvärden nu skjuta över sina kostnader för reparationer och underhåll på Paula, hon finner detta beteende minst sagt upprörande, skriver han i sitt yttrande till Hyresnämnden.