Hyresgäster i Lysekil: ”Akka Egendom lovar mer de håller”
När Akka Egendom köpte 291 hyreslägenheter i centrala Lysekil lovade fastighetschefen Desirée Morast god förvaltning och service.
Efter två och ett halvt år tycker flera hyresgäster på Valbogatan att det löftet klingar ihåligt.
− Färgen i taket flagnar, balkongräckena rostar sönder, de gamla fönstren är dragiga och svåra att öppna. Stenplattorna utanför är ojämna och halkiga av mossa. Och klagar man blir det halvdana lösningar och sura miner på fastighetsskötaren, säger Anette Flink.
Anette bor sedan ett par år tillbaka på Valbogatan 9B i Lysekil. Under den tiden har hon hunnit med tre ägare. Först Akelius, sedan Willhem och nu Akka Egendom. Lägenheten ligger på andra våningen är på 56 kvadrat och har två rum och kök. I vardagsrummet har färgen flagnat i taket i ett av hörnen. När Anette påpekade skickade förvaltaren Crendo någon som kom och målade över. Men det dröjde inte länge förrän färgen sprack och nya flagor uppstod.
− När jag påpekade det fick jag svaret att man ska komma hit var sjätte månad och måla över, säger Anette Flink.
Fönstren på husets västra sida byttes ut för något år sedan. På den östra är det fortfarande originalfönstren från 1949 som gäller. Att öppna dem är svårt. Anette får lägga hela sin tyngd på handtaget för att det ska gå upp. Vid mer än ett tillfälle har fönster ”hoppat ur spår” och inte gått att stänga igen. Och det går inte att rengöra mellan rutorna.
− Hur länge ska vi behöva vänta på att få det här åtgärdat, undrar Anette Flink.
Högst upp i trapphuset intill bor Edgar Melgaard. Han har hyrt sin lägenhet på Valbogatan sedan 2006 och tycker att det är synd att huset står och förfaller.
− Balkongräckena rostar sönder och cementen under är så dålig att risken är stor att den rasar ner på balkongen under, säger han.
Akka Egendom äger totalt 291 lägenheter i Lysekil. Förutom huset på Valbogatan handlar det om Abba-huset, Ica-huset, centrumfastigheterna vid Kungstorget, hyresfastigheter på Korsgatan, Gränsgatan samt Stora Kyrkogatan.
Lars Brink är ordförande i den lokala Hyresgästföreningen och hyresgäst hos Akka Egendom. Han håller med om att underhållsbehovet i flera av Akkas fastigheter är stort och bekräftar att flera hyresgäster är missnöjda med bemötandet hos förvaltaren Crendos fastighetsskötare.
− Vi har framfört missnöjet på våra möten med hyresvärden. Det finns det protokoll på, säger Lars Brink, som hoppas att Akka Egendom lyssnar på kritiken och ser till att hyresgästerna får ett bättre bemötande.
Hem & Hyra ringer Akka Egendoms fastighetschef, Desirée Morast, för att ställa frågor. Hon svarar, via mejl, att hon ”…Sitter mycket i möten denna period. Vill du får du gärna mejla mig de frågor du har”. Därefter svarar hon skriftligt att det är ”…väldigt tråkigt att höra att ni fått in så negativa synpunkter från våra hyresgäster”.
Vidare skriver Desirée Morast att det finns en hel del underhåll att göra på bolagets hus i Lysekil. Att man har kommit i gång ganska bra med arbetet och att man bland annat slutfört fönsterbyten i två av lägenheterna på Valbogatan. Att man bytt ut och renoverat en del av Abbahusets tak. Samt att man bytt ut en del tvättmaskiner och torkutrustning i tvättstugor.
Vidare skriver Desirée Morast att ”…Vi är medvetna om att det varit en del synpunkter på vår lokala samarbetspartner kring skötsel och förvaltning, både positiva och några negativa sådana har framförts till oss”. Och att man bland annat av detta skäl nu genomför en ny upphandling, där vi hoppas kunna utveckla och förbättra service och samarbete”.
LÄS ÄVEN:
Desirée Morast känner inte igen sig i bilden av missförhållanden i Gunnebo
Grundades 2015 för att köpa och långsiktigt förvalta bostadsfastigheter i små och medelstora tillväxtkommuner.
Säger sig tillhandahålla ”…förstklassig förvaltning och god service till våra hyresgäster samt har höga miljöambitioner”.
Äger 291 hyreslägenheter i centrala Lysekil.
Källa: Akka Egendoms hemsida