HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Hyresgäster utan post i byggkaoset i Rosendal

Uppsala [UPPDATERAD] Byggröran i Rosendal i Uppsala fortsätter. Efter parkeringskaos och blockerade cykelvägar har postutdelningen strulat i ett par veckor för några hyresgäster i området.
Foto: Monika Steczkó
Stadsdelen Rosendal är fortfarande under uppbyggnad, men många har redan flyttat in i de nybyggda husen. De senaste veckorna har några hyresgäster drabbats av utebliven postutdelning.

– Jag väntade på material för att kunna rösta i valet i Schweiz men det dök aldrig upp. När jag hörde av mig till ambassaden svarade de att de hade skickat materialet och att jag borde ha fått det för ett tag sen. Jag väntade också på ett viktigt brev från Migrationsverket och mitt körkort, säger en hyresgäst som bor i den drabbade trappuppgången.

Efter en del efterforskning fick han veta att Postnord inte hade kunnat dela ut posten på hans adress på grund av de markarbeten som gör att det inte går att ta sig in i porten som vetter ut mot cykelvägen. Han uppmanades att hämta de brev som inte hade kommit fram på Postnords kontor på Pustgatan 5, bortom industriområdet Fyrislund, berättar han.

Läs ocksåTrollhättegrannar fick vara brevbärare

– Det var verkligen dålig timing för mig just när jag väntade flera viktiga brev. Men som tur är går det att rösta över internet, så jag kommer att hinna rösta i valet, säger den drabbade hyresgästen.

En kvinna i samma trappuppgång väntade också på brev från Migrationsverket när postutdelningen började strula. På onsdagen den här veckan kom bland annat det brevet till slut fram, men det var daterat till 1 oktober, berättar hon, vilket gör att det blir mycket ont om tid för henne att skicka in sitt svar innan sista svarsdatumet.

Enligt hyresvärden Wallenstam har brevbärarna hela tiden kunnat ta sig in i trappuppgången via en annan port.

Läs ocksåNy poststrid hotar i Finspång

– Vi fick in en felanmälan under tisdagen och då tog jag direkt kontakt med Postnord. Jag vet faktiskt inte varför de inte har delat ut posten, i och med att det går att komma in en annan väg. När jag pratade med dem sa de att de skulle lösa det, så nu ska det fungera framöver, säger Mikael Holmström, som är teknisk förvaltare på Wallenstam.

Ronnie Nilsson, projektledare på kommunens stadsbyggnadsförvaltning, säger att han också blev uppmärksammad på problemet under tisdagen och att en kollega till honom har kontaktat Postnord.

Har ni inget system för att informera Postnord i förväg om markarbeten som kan påverka deras utdelning?

Läs ocksåGemensam sak mot postboxar

– Jag har faktiskt aldrig stött på det här problemet tidigare. När vi jobbar där det bara finns en entré ser vi till att det finns tillfälliga lösningar som gör att man kan komma ut och in, men i det här fallet ska det finnas en annan entré som är fullt tillgänglig, säger Ronnie Nilsson.

Hem & Hyra har sökt ansvariga på Postnord.

[Uppdatering måndag 21/10:]

Camilla Törnkvist, distributionsområdeschef på Postnord, har försökt undersöka vad som har gått fel. Enligt den information hon har fått ska de som har utfört byggarbetet ha sagt till brevbärarna att byggbolaget meddelat hyresgästerna att de inte skulle få post under en vecka.

– Hade vi fått information om att man kunde gå in en annan väg hade vi naturligtvis gjort det. Det ställer bara till det både för oss och våra kunder när vi inte kan dela ut posten. Det är olyckligt att det blev som det blev, säger Camilla Törnkvist.

Hon berättar att medan posten inte kan delas ut är det på Pustgatan 5 man kan hämta den, men så fort brevbärarna kan dela ut posten igen tar de med sig även de brev som tidigare inte har kunnat delas ut. Nu ska all post delas ut som vanligt.

Läs också Postproblemet löst i Finspång

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.