HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Iskalla lägenheter – nu bävar hyresgästerna för värdens julledighet

Hässleholm Ibland inte mer än 14 – 16 grader, inget varmvatten och en värd som är svår att nå. Nu bävar hyresgästerna inför julen när värden tar ledigt – flera börjar planera för att inte vara hemma.
Foto: Petra Martinsson

Flera minusgrader ute och ner mot 14 grader inomhus. Vissa helger har varit iskalla, vittnar hyresgästerna om.

– Folk planera för att inte vara hemma under julen. Det är ju hemskt att det ska behöva vara så.

Läs ocksåSex års kamp är över – nu kan Annika och Jim fira jul i nya lägenheten

Ibland är det väldigt kallt i Linda Perssons lägenhet och så har det varit till och från under en längre tid, berättar hon. Det gäller också flera av hennes grannar som bor i Skorphults Fastigheters lägenheter i Sösdala i Hässleholms kommun.

Edeli Leijerstam berättar att hon på tisdagen hade 17 grader hemma.

– Jag har ställt in alla besök under julen.

Läs ocksåVill inte betala tillbaka överhyror - nu kan värdens hus tvångssäljas

Problemen började när huset bytte ägare för cirka 1,5 år sedan.

– Ibland är golven så kalla att det gör ont att gå på dem. Det är fruktansvärt att gå och frysa, två raggsockor och tjocktröja. Det är otroligt stressande och det vore så mycket enklare om vi fick ett journummer att ringa, säger Linda Persson.

Joel Landqvist Lind tittar in till pannrummet i källaren för att se om det lyser som det ska på pelletspannorna.

Huvudproblemet är fastighetens palletspannor som värmer upp huset. Det finns två och med jämna mellanrum lägger en av – ibland båda. Det hände förra julafton när pelletsen tog slut.

Hyresvärden måste starta om pannan

Felet avhjälps genom att hyresvärden startar om pannan – men kruxet är att värden enbart går att nå mellan klockan 9 och 12 på vardagar (ej onsdagar) – och enligt hyresgästerna inte gör något åt grundproblemet. Hyresgästerna vittnar om att pannan stängde av upp mot 40 gånger förra vintern och fick startas om – men då gick det smidigare för en person som kunde starta om den bodde i närheten.

I förra veckan lade en av pannorna av natten mot lördagen och temperaturen sjönk ner till 14 grader i Linda Perssons lägenhet. Hyresgästerna har inget journummer att ringa där någon kan skicka personal att fixa pannan utan är hänvisade att ringa till Securitas – som i sin tur enbart kan ringa värden och då är beroende av att någon svarar.

Därmed fick hyresgästerna vänta tills på måndag innan hyresvärden skickade ut personal.

Läs ocksåArga hyresgäster i nybyggt hus ger inte upp – kräver att felanmälan ska fungeraTvå män sitter i ett kök.

Inget de kunde förutspå

Hem & Hyra når Skorphults Fastigheter vd Victor Johansson på telefon och han svarar sedan på frågor via mejl. Han förklarar att det har varit problem men pannorna men att de har satt in stora insatser för att åtgärda dem. Enligt honom har de krävt betydligt mer service, tillsyn och byte av komponenter än vad som är normalt. Det senaste stoppet var en ny typ av problem och inget de kunde förutspå.

– I dagsläget fungerar anläggningen bra.

Victor Johansson menar att det är ett missförstånd att bolaget inte kan nås utanför kontorstid. Hyresgästerna har ett journummer till Securitas som de alltid kan ringa vid akuta fel – värmeavbrott under eldningssäsong räknas som akut fel. Securitas har telefonnummer till bolaget. Vad de har sagt är att hyresgästerna inte kan förvänta sig ett direktnummer med svar 24/7 till en tekniker som är kvalificerad på pannorna – och att denna tekniker i princip ska kunna infinna sig omedelbart oavsett omständighet.

Nu undersöker man om en lösning kan vara att en hyresgäst som bor i huset blir bovärd.

– Har vi brustit i vår kommunikation och detta har lett till missförstånd så ber vi naturligtvis om ursäkt för det och avser att göra bättre ifrån oss i framtiden.

 

Adriana Richt har väntat på köksluckor sedan hon flyttade in.

Vi träffas i Adriana Richts kök i början på december. Lägenheten är full av tända värmeljus i ett försök att hålla temperaturen uppe. I hyllorna står kryddor och här är tallrikar staplade. Det ser man – för det finns inga köksluckor. Hon berättar att när hon flyttade in fick hon höra att de skulle målas om att sättas tillbaka före inflytt.

– Inom en vecka skrev jag till dem: ”Vad händer?” Nu har jag tjatat om det varje månad men inget händer.

Adriana flyttade in i juli.

Inga dörrar

När Ulrika Landqvist flyttade in i september 2021 var problemet ett annat.
– Det slog mig att det inte fanns dörrar in till sovrummet och köket.
Hon felanmälde saken och hyresvärden ville ha måtten – det var början på flera konversationer  – och först för några veckor sedan, efter att cirka ett år passerat, har hon fått dörrar.

När Joel Landqvist Lind flyttade in i augusti 2021 skulle han laga mat och satte på ugnen.
– Oj, det fanns inga plåtar.
Det visade sig att spisen är så gammal att det inte finns plåtar i rätt format. Ännu idag har han inte fått några plåtar och kan inte använda ugnen.

Hyresgästerna Adriana Richt, Ulrika Landqvist och Joel Landqvist Lind.

Andra hyresgäster har andra exempel och de vittnar om en svår kontakt med hyresvärden. Ibland blir de otrevligt bemötta, säger de. I bland får de olika ursäkter som ”det har hamnat i kläm” och ”det trodde vi var åtgärdat”. Rätt ofta får de inga svar alls.

Kan ta flera månader

Amelia de Guzman Westergaard har bland annat haft problem med spruckna glas i två fönster, en krånglande köksfläkt och fönsterhandtag som fattas. Hon säger att värmen i lägenheten varierar mellan 16 -18 grader.

– De brukar inte svara på felanmälan och när de svarar får man inte veta när de ska göra någonting utan svarar ”vi kommer och tittar på det vid tillfälle”, eller ”vi ska försöka lösa problemet så fort vi kan”. Det kan ta flera månader innan de hör av sig igen.

Hem & Hyra har varit i kontakt med hyresgäster som har problem med allt från mögel, spruckna fönsterglas och trasiga dörrhandtag.

Hyresgästen Julia Nilsson vittnar till exempel om temperaturer som ligger ner mot 17 grader och fuktproblem i ett badrum (vilket också miljöförvaltningen har mätt upp och vill att hyresvärden undersöker). Familjen Engda har misstänkt mögel i badrummet och trasiga handtag.

Enligt hyresgästerna hade de från början överseende med att allt inte blev fixat på en gång. De tänkte att det var rimligt att ge den nya värden tid att sätta sig in i och lära känna fastigheterna.

”Vi anstränger oss”

När Hem & Hyra säger till vd Victor Johansson att många hyresgästerna vittnar om att felanmälningar inte tas på allvar, och att många problem som finns i lägenheterna inte åtgärdas, tycker han att det är ett generaliserat påstående som är svårt att ta ställning till. Han menar företaget är relativt ungt och har vuxit ganska snabbt. Deras syfte är att ha en bra förvaltning och de har en organisation för att ta emot felanmälningar.

– Naturligtvis finns det utrymme för förbättring men vi anstränger oss för att hålla en hög servicenivå

Hyresgästerna å sin sida har tappat tålamodet. Bristen på värme och varmvatten är ett akut problem och de vågar inte tro att problemet är löst. När Linda Persson och de andra hyresgästerna inte nådde fram om värmeproblemen kontaktade de Hyresgästföreningen och miljöförvaltningen.

Bävar för julen

De bävar inför julen när hyresvärden förmodligen tar långledigt. De har fått en lapp i brevlådan med information om att felanmälan är öppen mellan klockan 9 och 12 den 23:e december. Hyresgästerna ska sen tänka på att fastighetsskötare och övrig personal ”önskar vara lediga med sina familjer” och endast brådskande ärenden kommer att bli åtgärdade.

Värmen i de olika lägenheterna skiljer sig åt beroende på var i fastigheten de är placerade. Skopshults Fastigheter äger cirka 200 lägenheter i norra Skåne och Blekinge.

Hyresgästföreningens kontakter med värden har inte gett några direkta resultat och enligt jurist Niclas Gunnarsson är ett problem med eventuella rättsliga processer att de tar långt tid.

Miljöförvaltningen gjorde besök

I mitten av december besökte miljöförvaltningen några lägenheter i två olika fastigheter och kommer att lägga ett föreläggande med krav på att fastighetsägaren åtgärdar att temperaturerna i lägenheterna inte understiger 20 grader. Vid besöket hade vissa lägenheter acceptabla temperaturer medan ett par inte hade det. I en bostad var det endast 17 grader.

– Vi vill att värden säkerhetsställer att alla har bra temperaturer i sina lägenheter, säger miljöinspektör Orhideja Kovacevic.

Man vill därför att värden mäter temperaturen i alla lägenheter under en längre tid. Miljöförvaltningen har också fått klagomål från hyresgäster som bor hos samma hyresvärd i Tormestorp cirka en mil norrut.

Vd Victor Johansson säger att de kommer att göra dessa mätningar och ”snarast” utreda lägenheten som hade lägst temperatur.

Hyresgästernas egna temperaturer visar emellanåt mycket låga temperaturer. Miljöförvaltningens resultat skiljer sig inte nämnvärt från hyresgästernas.

Efter den iskalla helgen hade Linda Persson i slutet av förra veckan varma element – dock säger hon att temperaturen håller sig under 20 grader. Hon hoppas på fortsatt varma element men vågar inte tro på det. Hyresgästerna vittnar om ömsom kyla ömsom värme sedan Skorphults Fastigheter köpte husen. Hur varmt det är i de olika lägenheterna handlar också om hur pannan är inställd och var i huset man bor. I huset finns 15 lägenheter.

”Vi vill bli hörda”

– Vi börjar tröttna på att frysa och inte kunna duscha. Ska vi ha det så här hela vintern? Varje gång pannan stänger av blir det så här. Vi ställer inte orimliga krav vi vill bara ha värme och varmvatten. Och vi vill bli hörda när vi gör en felanmälan, säger Linda Persson.

– Det är inte roligt att bo där ingen bryr sig, menar Joel Landqvist Lind.

Läs också Stämdes för mögel i lägenhet – därför frias hyresgästen Brister på Stensiken skapar otrygghet - Maritha: "Har inte varit i källaren på tio år"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.