Kalixbo måste laga persienner
Persiennerna gick varken att dra upp eller ner. Solen brände sönder blommorna och köket blev kokhett. Hyresgästen ringde Kalixbo och bad dem komma och laga persiennerna. Men där blev det blankt nej. Kalixbo tyckte inte att persiennerna var deras ansvar, trots att man bytt ut fönstren 1992 och att de nya fönstren monterades upp med persienner inuti.
Hyresgästerna tog då kontakt med Hyresgästföreningen, men trots samtal och brev vägrade Kalixbo fortfarande att göra något åt persiennerna. Det var hyresgästernas ansvar menade Kalixbo. Hyresgästerna gick då vidare till Hyresnämnden.
”Vi har frånsagt oss allt ansvar vad gäller persienner eller annan form av solskydd. Detta har vi gått ut med information i form av hyreskontrakt samt genom en broschyr vid inflyttningen. Det är riktigt att persiennerna följde med när fönstren sattes in, men vi tar inget ansvar för dem”, sa Kalixbos förvaltningschef, Johan Björkman, i Hyresnämnden.
Men någon sådan information kände inte hyresgästerna till. Inte heller stod det något i deras hyreskontrakt om att de själva ansvarade för persiennerna.
Hyresnämnden beslutade att Kalixbo måste laga persiennerna och att detta ska vara gjort senast den 29 mars.
Johan Björkman, förvaltningschef hos Kalixbo, säger att man eventuellt kommer att överklaga ärendet till Svea hovrätt.
– Det lutar åt det. Vi tycker helt enkelt att vi har rätt, säger Björkman.
– Det förefaller helt obegripligt. Hyresnämndens beslut är inte på något sätt otydligt och det saknas helt och hållet rättslig grund för att hyresvärden i detta fall ska undantas från sitt ansvar, säger Mikael Renqvist, jurist på Hyresgästföreningen.