Kritiserad hyresvärd utlovar snabb upprustning

Malmö Fastigheten på Sofielund har en historik kantad av problem och anklagelser om misskötsel. Under onsdagen möttes ägaren och hyresgästerna i hyresnämnden.
Foto: Anders Paulsson

Vattenskador, trasiga dörrar, knastrande elutag och misstankar om vägglöss. Listan med problem i huset på Rosenlundsgatan är lång och hyresgästerna har klagat under flera års tid.

Hem och Hyra uppmärksammade fallet redan 2012 med flera artiklar:

Läs ocksåStjärnan åker ut från Östermalmslägenhet: ”larmade inte om fuktskada”Mögel i skådespelerskans lägenhet.

Nytt krav på tvångsförvaltning

2016 var det dags igen:

Fönstret lossnade och föll ner på gatan

Läs ocksåKvinna vräks – katturin och sopor fick barn att hålla för näsan: "Ovanligt ärende"Bild som visar sopsäckar på ett golv samt tre svarta silhuetter av en och samma katt.

En av förklaringarna till att ärendet bara rullar vidare är bristande kommunikation mellan fastighetsägaren Dragan Davidovic och övriga inblandade: flera hushåll med hyresgäster, Hyresgästföreningen, miljöförvaltningen och hyresnämnden.

Hyresgästföreningen representerar nu två av hushållen i fastigheten i målet som rör ett eventuellt åtgärdsföreläggande. Bristen på kommunikation ledde till att onsdagens förhandling i hyresnämnden bjöd på överraskningar.

Vissa av bristerna är redan åtgärdade, menade Dragan Davidovic, som berättade att han hade missat att föra informationen vidare. Andra var i själva verket inte fel som behövde åtgärdas. På majoriteten av punkterna med brister utlovade han dock snabba åtgärder, bland annat en helrenovering av stora delar av den ena lägenheten.

Läs ocksåTrots inläggen på Facebook: Därför får hyresgäst behålla lägenhet i semesterparadisetSemesterparadiset Marstrand i Bohuslän

– Det är bra om du har en dialog. Det är så man sköter en fastighet och informerar andra, sade Hyresgästföreningens jurist Andreas Persson.

– Det är viktigare att åtgärda, svarade Dragan Davidovic.

– Inte om man riskerar att få ett föreläggande på sig, replikerade Andreas Persson.

I början av september rullar ärendet vidare. Hyresgästföreningen ska ta en ny titt på huset tills dess. Den 7 september följer hyresnämnden upp för att se hur många av värdens löften om åtgärder som har blivit verklighet.

Efter förhandlingen bollade Dragan Davidovic delvis tillbaka ansvaret på hyresgästerna som han menade var svåra att ha att göra med. Det hela hade utvecklats till att bli personliga konflikter och problemen i huset var i hans ögon inte så allvarliga som det beskrivits.

– Det mesta av det här är ju småsaker. Det viktigaste är att det har kommit in vatten men det var svårt att göra något åt under vintern.

Han är ensam om att driva hyreshuset och sticker inte under stolen med att han har svårt att hålla koll på allt det praktiska och dålig på att höra av sig.

– Jag hade kunnat ringa och höra av mig oftare, då hade allt blivit lättare. Jag ska se till att plocka upp telefonen i framtiden, säger han.

Läs också LSS-lägenhet blev brottscentral när 90-åringar lurades på guldsmycken - nu åtalas hyresgästen Efter 40 år renoveras deras förfallna fönster – men hyresgästerna måste betala: "Vi känner oss överkörda"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.