Kritiserad värd: De flesta hyresgäster är nöjda
Hem & Hyra har tidigare skrivit om hyresvärden Lindborgen AB som ville höja hyran så mycket att pensionären Maarit Salminen tvingas flytta. Därefter har Hem & Hyra försökt att få en intervju med förvaltaren Alexander Lindgren, också son till ägaren av huset, Peter Lindgren.
Hem & Hyra har pratat med flera hyresgäster som klagar på hur renoveringen är gjord och har fått långa listor med grejer som de inte är nöjda med. Ett axplock: dåligt måleriarbete, avsaknad av internet i flera månader, dörrar som inte går att stänga eller saknas, kallt i lägenheterna, dåligt med varmvatten under flera månader, störande ljud från bergvärmepump, otätt mellan säkerhetsdörr och trappuppgång, fuktfläckar på parkettgolv på grund av att det inte oljats/lackats ordentligt. Flera hyresgäster klagar också över att det inte går att ringa hyresvärden och att han ibland dröjer flera veckor med att svara på mejl.
Här är frågorna vi ställde och svaren vi fick:
- Sedan har ju många synpunkter på hyreshöjningen, flera säger att de kommer att tvingas flytta om era krav på hyreshöjning går igenom. Hur ser du på det?
- Varför vill ni i vissa fall höja hyran över 3 000 kronor för en lägenhet på 44 kvadratmeter?
- Har ni gått till hyresnämnden än?
- Jättebra om du klargör din roll också, du är förvaltare vad jag förstår, men är det Lindborgen AB som äger fastigheten och är du delägare i bolaget?
Svaret från Alexander Lindgren.
”Det är såklart tråkigt att några av våra hyresgäster upplever det så, vårt mål och vår vision är att alla skall vara nöjda och trivas i sina boenden, vilket vi upplever att många är. Vi har en bra dialog med våra hyresgäster och min uppfattning efter att ha pratat med de flesta faktiskt är nöjda.
Vi är alltid intresserade av hur hyresgästerna upplever sitt boende och vårt mål och vår vision är såklart att dem skall vara nöjda och trivas. Ingen vill hellre än vi att våra lägenheter skall vara i ett bra skick och att det arbete vi genomfört, har genomförts enligt överenskommelse med entreprenören. När det gäller tillgängligheten så finns jag alltid kontaktbar, att det skulle dröja flertalet veckor innan en hyresgäst får respons stämmer inte.
Internet har inte varit del av stambytet utan då hyresgästerna inte hade något fastighetsnät tidigare valde vi att installera öppet fiber i fastigheten. Detta var alltså en tjänst som vi ville erbjuda hyresgästerna för att förbättra deras boenden. Öppen fiber innebär dessutom att hyresgästerna kan välja tjänster helt fritt på marknaden och därmed pressa priserna på sina tjänster.
Arbetet med installationen av fibern vart helt färdigställt något efter stambytet var färdigställt men jag vill förtydliga att vi inte tog bort någon möjlighet eller tjänster som hyresgästerna hade innan stambytet utan vi har installerat den öppna fibern under tiden för stambytet för att störa hyresgästerna så lite som möjligt.
Stammarna i fastigheten behövde bytas då dess livslängd var nästintill slut. Stambytet var en nödvändighet och precis som för vilken annan fastighetsägare som helst, så föranleder ett stambyte en hyreshöjning, detta är ingenting konstigt.
Vi har lämnat in framställan till hyresnämnden”.