Kunskap ska förhindra konflikt
Konsumentrådgivarna i Ljungby kommun tar till nya grepp i syfte att förhindra att hyresgäster och hyresvärdar hamnar i tvist. I morgon arrangeras Bo-kväll på biblioteket där hyresgäster ska få kunskap om sina rättigheter och skyldigheter.
Flyttstädning, uppsägningstid och hyresnivå. Frågorna kan hopa sig som hyresgäst. Och det är inte alltid man kommer överrens med sin hyresvärd.
– Vi får så himla mycket frågor till oss som rör boendet och vi har många ärenden kring detta. Vi vill förebygga lite. Det här är ett nytt sätt för oss men vi tror att det är ett bra knep. I bästa fall kan vi ge tips och råd innan det händer något, att vi kan undvika att det uppstår problem, säger Katarina Koch, konsumentrådgivare i Ljungby.
Två informationsträffar är inbokade. Den första sker i morgon och handlar om hyresfrågor. En jurist från hyresnämnden är inbjuden. Den andra träffen sker nästa vecka och handlar om boendefrågor, exempelvis vad man ska tänka på när man anlitar en hantverkare, och vänder sig mer till villaägare.
– Vi får så himla mycket frågor till oss som rör boendet och vi har många ärenden kring detta. Vi vill förebygga lite. Det här är ett nytt sätt för oss men vi tror att det är ett bra knep. I bästa fall kan vi ge tips och råd innan det händer något, att vi kan undvika att det uppstår problem, säger Katarina Koch, konsumentrådgivare i Ljungby.
Två informationsträffar är inbokade. Den första sker i morgon och handlar om hyresfrågor. En jurist från hyresnämnden är inbjuden. Den andra träffen sker nästa vecka och handlar om boendefrågor, exempelvis vad man ska tänka på när man anlitar en hantverkare, och vänder sig mer till villaägare.
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.