Lessebohus reagerar snabbt om hyran inte betalas
Förra året skickade Lessebohus ut 47 brev, via ett inkassobolag, med hot om uppsägning om inte hyran omgående betalades.
– Ofta är det först då man förstår allvaret och betalar. Av 47 utskick så betalade 42 när de fick reda på att nu är det dags, berättar Håkan Bergström, vd för Lessebohus.
– De som blev vräkta hade stora hyresskulder, en del hade bara stuckit eller sitter i fängelse. Det rymmer mycket tragedier i allt det här. Det kan handla om spelmissbruk, andra missbruk, psykisk sjukdom. Det är sällan att man bara är arbetslös. Arbetslösa vet i regel att hyran ska betalas och de får även någon form av ersättning, säger Håkan Bergström.
För Lessebohus är hyresskulderna märkbara pengar. Förlusten ligger årligen på omkring 600 000 kronor i obetalda hyror. Då ingår reparationer för skador på lägenheterna, något som hyresgästen är ersättningsskyldig för om det är onormalt slitage.
Pengarna kommer Lessebohus inte att få tillbaka.
– Vi får skriva av det. Det är oschyst mot dem som betalar sin hyra och ändå inte får något underhåll. Det är ju där pengarna tar vägen eftersom vi är ett bolag som inte går med vinst, säger Håkan Bergström.
I Hem & Hyras granskning är Lessebohus med på listan över de 25 bostadsbolag i landet som, procentuellt sett, skickar ut flest uppsägningsbrev.
Är ni tuffare än andra?
– Nej, vi är inte tuffare än andra. Det här är en fattig kommun och många fattiga bor här. Många har försörjningsstöd eller etableringsersättning. Vi är tvärtom snällare än andra bolag. Vi har flyttat dagen för när brevet går ut från den sjunde till den femtonde så att de som exempelvis har a-kassa hinner betala. Och vi ser alltid till att det finns möjlighet att betala, säger Håkan Bergström och fortsätter:
– När vi ser att det börjar gå åt skogen gör vi upp en betalningsplan, det jobbar vi mycket med. Egentligen spelar det inte så stor roll om man är en månad sen, det viktiga är att man betalar.
I stället för att bostadsbolagen skickar brev till hyresgäster som är sena med hyran, använder många inkassobolag. Det vill Zeljko Kranjec, chef för juridiska enheten hos Hyresgästföreningen Sydost, vända på.
– Är man en vecka sen räcker det för att hyresavtalet är förverkat, så när det gäller hyresinbetalningar är det hur tufft som helst, det är en så hård lagtext, säger Zeljko Kranjec.
Men även om lagen är hård vill han se en mjukare stil från bolagens sida.
– Jag tycker att hyresgäster bör få en påminnelse med påminnelseavgift om man inte betalat i tid, att man får en chans till innan inkasso. Jag har märkt att fler inkassobolag blivit mer aggressiva och hyresgäster blir rädda. Jag tycker inte att man behöver vara så hård direkt, säger Zeljko Kranjec.
Fotnot: I Hem & Hyras granskning skickade Lessebohus ut 66 brev om uppsägning, enligt Lessebohus är rätt siffra 47. Det kan bero på att uppsägningar registrerats dubbelt.