Annons

Många frågor men få svar

Örebro Västerstadens Martin Hag är fåordig när han ska svara på Hem & Hyras frågor. De flesta frågor har han inget svar på.

Martin Hag är vice vd på Västerstaden och svarar via mejl på Hem & Hyras frågor angående deras skärpningar.

På frågorna varför de uppmanat sina hyresgäster att inte tala med media skriver Martin Hag att han inte vet varför.

ANNONSTips för att njuta fullt ut av din båtsemester

I samma informationsblad där de skriver om lokala medier, skriver Västerstaden även: ”Vad vi förstår har även Öbo tagit bort sina hyresrabatter. Men vi såg kanske nyttan av denna åtgärd något tidigare”.

Det är uppgifter som inte har någon bäring i verkligheten. Men varför bolaget skrivit så – vet Martin Hag inte heller, enligt mejl till Hem & Hyra.

När Västerstaden köpte det tidigare Öbo- lägenheterna sa bolagets förvaltningschef att de ville locka en annan typ av hyresgäster som var beredda att betala mer för sitt boende.

Läs ocksåÖverenskommelse med Västerstaden: Nu slipper hyresgästerna Vilda Västern-hyraMónica och Prudencia Heras tycker fortfarande att Västerstadens hyreshöjning är för hög i förhållande till underhållet, som de upplever som mycket eftersatt.

När Hem & Hyra frågar hur det går med Västerstadens vision om att locka till sig mer ekonomiskt starka hyresgäster i Örebro är svaret – att han inte vet.

Annons

Men det han kan svara på, är att förändringen med att ta bort påminnelser och låta hyresskulder gå till inkasso direkt, gäller på alla orter där Västerstaden har hyresrätter. Och att det främst är en administrativ förändring som ska göra arbetet mer effektivt.

– Det frigör resurser för vår kundservice och vårt arbete att utveckla och förbättra våra fastigheter, skriver han.

Läs ocksåFörra årets hyra höjdes utan förhandling – nu strandar Västerstaden igen

När Hem & Hyra frågar via mejl om problemet med obetalda hyror är så stora att det kommer frigöra resurser som kan förbättra fastigheter genom att sluta sända ut påminnelser svarar Martin Hag:

– Problemen varierar över tid och skiljer sig mellan olika fastigheter.

I brevet till sina hyresgäster skriver Västerstaden att det är många som går direkt till inkasso efter en obetald hyra. I mejl till Hem & Hyra hänvisar Martin Hag bland annat till Öbo.

Ulf Rohlén är vd på Örebrobostäder och bekräftar att Öbo för cirka ett år sedan införde förändringar där de inte längre sänder ut påminnelser, utan går direkt till inkasso.

Annons

Men att den administrativa förändringen ger någon besparing, ser han inte. Öbo har i stället i samband med förändringen, blivit mer aktiva i att kontakta hyresgäster med betalningssvårigheter.

– Vi har blivit snabbare och tuffat till oss, men det är inte för att sätta folk på pottkanten utan för att skulderna inte ska växa. Vi går in snabbare och försöker ha en dialog och hitta lösningar. Vi upplever att många hyresgäster uppskattar det, eftersom det inte hinner gå lika långt, säger Rohlén.

Har ni några åsikter om hyresgäster kritiserar Öbo i media?

– Det får de göra så mycket de vill. Vi tycker naturligtvis att det är roligare när de tycker bra om oss, men ibland går åsikterna isär. Då är det en mänsklig rättighet att få berätta om sin uppfattning. Vi försöker i stället jobba på ett sätt som uppskattas. Men ibland når man inte ända fram, säger Ulf Rohlén.

Läs också Lars betalar inte värdens smyghöjning: ”Det handlar om solidaritet” Tusentals får smyghöjd hyra efter strandade förhandlingar: ”Fattar inte vad de håller på med” Halvårslång strandning över – ny hyra hos Västerstaden

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.